– Jeg tror det er lurt å ligge unna dieselbiler nå fordi dieselbiler kommer til å synke kraftig i verdi de neste åtte til ti åra, sier miljøpolitisk talsmann i bystyret, Andreas Halse (Ap).
Årsaken er at politikerne kommer til å innføre en rekke restriksjoner mot dieselbiler (se faktaboks), blant annet forbud mot å kjøre dieselbiler på dager med høy luftforurensning.
– Det beste er jo selvfølgelig at folk kjøper el-bil, men det er ikke et alternativ for alle. Det er nok likevel lurt å vite at hvis du kjøper en dieselbil nå, så kjøper du en bil som blir mindre og mindre verdt, sier Halse.
– Ufortjent dårlig rykte
I bilbutikken Thrane-Steen på Skøyen fnyser de av utspillet til Oslo Ap.
– Det er en myte at dieselbiler slipper ut mer helsefarlig nitrogendioksid enn bensinbiler, sier salgsansvarlig Finn Karlsen.
Han mener ny teknologi i dieselbilene gjør at disse bilene ikke er så skadelige for luftkvaliteten som tidligere.
– Det kan virke som om politikere som kommer med slike utspill ikke har fulgt med på den teknologiske utviklingen, sier Karlsen.
Fire av ti velger diesel
Salget av dieselbiler har falt jevnt siden 2012, men fortsatt velger fire av ti norske bilkjøpere en dieselbil, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk.
Å kjøpe bil er en stor investering og mange kunder spør derfor bilforhandler Finn Karlsen om råd.
– Det er ikke lett å vite hva man skal råde kundene til å kjøpe. I 2007 oppfordret jo myndighetene folk til å kjøpe dieselbiler fordi de slipper ut mindre karbondioksid, nå sier de det motsatte, sier Karlsen oppgitt.
Helsefarlig luft
Det som er udiskutabelt er at lufta i Oslo og andre storbyer i Norge er altfor dårlig. Så helsefarlig er lufta at EFTA-domstolen dømte Norge for brudd på EUs direktiv for luftkvalitet.
- Les også:
– Dette er et stort helseproblem. EU's miljødirektorat har beregnet at bare i Norge har vi 200 for tidlige dødsfall på grunn av utslipp av nitrogendioksid, som i stor grad kommer fra dieselbiler. Derfor er vi nødt til å handle nå, sier Andreas Halse (Ap).