Hopp til innhold

OSL vil feire jevnaldrende

Norges hovedflyplass feirer ti år neste måned. Hvis du kjenner en niåring som fyller år 8. oktober, bør du lese dette!

Fly på Oslo Lufthavn Gardermoen
Foto: Trond Isaksen / Oslo Lufthavn AS

8. oktober feirer Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) ti år. I den anledning inviterer de andre ti år gamle fødselsdagsbarn til en drømmedag på flyplassen.

- Vil huskes til de er 100

Jo Kobro

OSLs infosjef, Jo Kobro.

Foto: Knut Fjeldstad / Scanpix

Informasjonssjef på OSL, Jo Kobro, er ganske sikker på at dagen blir helt spesiell for tiåringene som får lov til å komme.

- Jeg tror de kommer til å huske den dagen til de blir nærmere 100 år gamle. Vi skal starte dagen med besøk i tårnet, og det er det ikke mange andre som får lov til. Der får man en oversikt over hele flyplassen. Og fra der går det kast i kast derfra, sier Kobro til NRK Østlandssendingen.

De ti første som fyller ti får «drømmedag»

Terminalbygget på Gardermoen

Inne i terminalbygget på flyplassen.

Foto: NRK

Barna vil blant annet få se på flyene fra både utsiden og innsiden, de får se hvordan bagasjen blir håndtert, og det blir et besøk på brannstasjonen. Ifølge informasjonssjefen kan det også bli muligheter for å kjøre brannbil. Den obligatoriske bursdagsmaten vil, som seg hør og bør, bli servert: Pølser og gelé.

- Helt til slutt er det en overraskelse som vi ikke vil snakke om før det skjer, humrer Kobro hemmelighetsfullt.

Kriteriet for å bli med på en «drømmedag» på flyplassen er altså at man må fylle ti år 8. oktober 2008. De ti første som tar kontakt med informasjonsavdelingen ved OSL får være med på arrangementet. Informasjonssjefen er det 45 niåringer i Oslo og Akershus som fyller ti samtidig som flyplassen.

Skuffet SAS-pilot ble frarøvet første avgang

Kø på Gardermoen

Det er ikke sjelden det er folksomt på landets hovedflyplass.

Foto: Tore Meek / NRK

Kobro gleder seg til feiringen, og forteller at det allerede nå mimres om Oslo Lufthavns første år.

- Om dagen kommer det mange gamle minner opp, spesielt fra starten. Ikke minst Color Air som snek seg ut foran SAS som første fly ut fra lufthvanen. Den første avgangen herfra skulle egentlig være SAS' rute til Stockholm, men Color Air hadde en kortere taxivei, og piloten snek seg ut foran, forteller Kobro.

- Hva ble konsekvensene av snikingen?

- Vi måtte jo bare smile av det. Men jeg kan tenke meg at han SAS-piloten ble skuffet.

12.000 på fest

Informasjonssjefen forteller at feiringen neste måned skal oppsummere de ti årene siden hovedflyplassens «fødsel».

- Det har gått veldig fort. Det har skjedd mye på den tiden, og vi prøver å rekonstruere det som har skjedd. Det er et ganske stort program, og alle 12.000 som jobber på flyplassen er invitert til en kjempefest, sier Kobro.