8.oktober 1998 ble flyplassen Oslo Lufthavn Gardermoen åpnet. Etter tiår med utredninger og politisk spill stod den nye hovedflyplassen endelig ferdig.
Flyttingen fra Fornebu
Nic Nilsen er avtroppende administrerende direktør ved Oslo Lufthavn, og hadde også ansvaret for flyttingen fra Fornebu til Gardermoen i oktober for 15 år siden.
– Det var en fantastisk natt mellom 7. og 8. oktober fra å legge ned en flyplass som Fornebu til å dra opp til Gardermoen og se at det hadde blitt en flyplass.
Og selv om flyttingen gikk fint, hadde de nerver på bakrommet, innrømmer Nilsen 15 år etter.
– Vi fryktet at ikke folk ikke skulle finne tingene sine. At utstyret ikke skulle være på plass. Vi var veldig spent på hvordan flyselskapene skulle håndtere en helt ny situasjon, og hvordan vår egen organisasjon skulle håndtere det. Selv om vi innrømmer innkjøringsproblemer, så må vi si at dette gikk bra.
Kapteinen som snek i køen
Det første flyet som tok av fra flyplassen var Color Airs fly til Ålesund, Vigra klokken 06:58 8.oktober 1998. Kapteinen het Tord Tangvik og han snek seg til å bli førstemann. Det var egentlig et SAS-fly som skulle være det første. Og det var ikke helt tilfeldig at Tangvik og crew klarte å snike seg til å bli først.
Se historien om kapteinen som ble snytt for den planlagte førsteplassen!
Forsinkelser og en sjaman
Det startet kaotisk med bagasjebånd og forsinkelser. Men siden den noe trøblete starten i 1998 har flyplassen flere ganger blitt kåret til den mest punktlige i Europa.
Enorm passasjervekst
I 1999 reiste over 14.217.050 passasjerer fra lufthavnen. I fjor var det over 22.080.433 passasjerer, ifølge tall fra OSL. En økning på 64,4 prosent, og godt nok til å være Norden nest største flyplass.
Men i februar 2013 hadde Oslo Lufthavn for første gang flere passasjerer enn København og ble dermed den største flyplassen i Norden.
Slik ble Gardermoen hovedflyplass
Å få hovedflyplassen til Gardermoen var en lang og kronglete prosess som startet allerede på 1950-tallet. I 1988 bestemte Stortinget at Hurum skulle få den nye hovedflyplassen.
Men etter fire år kunne folk på Jessheim sprette sjampanjekorkene.
Hele historien kan du lese her.
Avtroppende administrerende direktør, Nic Nilsen, mener Gardermoen er et godt valg til tross for mye diskusjon, også i ettertid.
– Når vi ser at vi har fått til en velfungerende flyplass på Gardermoen som dekker landets behov på en veldig god måte så er det vanskelig å si at det var en feil beslutnings, sier Nilsen.
Tåke og vindforhold var kjernen til mye av kritikken av Gardermoen etter beslutningen var tatt. Nilsen mener det var en tilvenningssak.
– Flyplassen er en innlandsflyplass, men vår erfaring er fra kysten. Klimaet på Gardermoen er annerledes, det tok litt tid til å lære seg det, men det har vi jammen gjort.
Ny terminal
Flyplassen er for liten og i 2017 skal det nyeste tilbygget stå ferdig. Dagens terminal på Gardermoen ble bygget for 17 millioner passasjerer i året, men er senere blitt utvidet flere ganger. Den nyeste utbyggingen skal sikre flyplassen en kapasitet på 28 millioner passasjerer i 2017.
Nic Nilsen avviser at flyplassen ble bygget for liten i 1998.
– Den var planlagt for utvidelse. Nå har utviklingen tilsagt over lang tid at den må at vi må få ny kapasitet og det skal stå ferdig i 2017, sier den avtroppende administrerende direktøren.
- LES OGSÅ: