Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- Operaen vil ha reklame Direktør Bernt Bauge vil se på muligheter for å øke inntektene.
- Operaen i Bjørvika
Den Norske Opera foreslår nå å selge reklameplass for å øke egeninntektene når de flytter til Bjørvika. Operaen fikk i fjor inn 9,5 millioner kroner i sponsorstøtte.
Sponsorskilt
En mulighet er å sette opp små messingskilt på stolsetene med Rimi, DNB nor eller andre sponsornavn inngravert, sier direktør Bernt Bauge.
- Dette er jo ikke en uvanlig framgangsmåte, hverken i operahus eller teatre, i Norge eller i utlandet, så det er et element vi kan tenke oss inngår i et nytt sponsorprogram, sier han.
Sponsing av stolseter kan inngå i sponsorprogrammet til den nye operaen i Bjørvika. Foto: Scanpix
- For kommersielt
Totalt blir det bygget 1100 kvadratmeter med kommersielt areale i det nye huset. Her skal det åpnes restaurant, bar og butikk. Men det skal også bygges ti kundelosjer som nå skal legges ut for salg til næringslivet. Norgesgruppen og Orkla har allerede tegnet kontrakt.
Komponist Olav Anton Thommessen mener operaen må passe seg for ikke å bli for kommersiell.
- Vi må huske på at staten har finansiert 90% av dette her, og hvis de private skal skumme fløten av de offentlige investeringene ved å sette sine navn over det hele, er det fullstendig forkastelig, sier han.