Da byrådet i Oslo i desember i fjor skrudde opp prisene på parkering i sentrum, regnet de med å tjene nesten 80 millioner kroner mer på parkering.
Avgiftstiden ble fra januar utvidet til klokken 20 mandag til lørdag, og parkeringsavgiften ble hevet med 50 prosent innenfor ring 1 og 20 prosent i resten av byen.
Men i revidert budsjett som ble lagt frem torsdag skriver byrådet at færre parkerer på betalingsplassene, samtidig som gratisplasser for elbiler tar stadig flere av plassene.
Oslo kommune ligger derfor an til å få inn 85 millioner kroner mindre i parkeringsinntekter enn de har budsjettert med.
– Mindre bruk av avgiftsbaserte parkeringsplasser, flere el-biler som er fritatt for parkeringsavgifter som bruker byens avgiftsbelagte parkeringsplasser og mindre parkeringsgebyrer enn budsjettert er årsaken, sier finansbyråd Robert Steen (Ap).
Steen mener denne utviklingen kan bety at bilbruken har gått ned eller at folk utnytter private parkeringsplasser bedre etter at vi økte avgiftene.
– Det er trangt om plassen i Oslo, så dette er bra.
- Les også: Regner med p-inntekter fra bilfrie gater
- Les også: Det kan bli mye dyrere å parkere i Oslo
Parkerer andre steder
– Jeg er ikke overrasket. Vi advarte mot dette allerede da budsjettet ble vedtatt, sier Høyres Øystein Sundelin til NRK.
– Byrådet straffer de som bor i sentrumsnære bydeler med økte parkeringsavgifter og utvidet parkeringstid. Resultatet blir at folk parkerer andre steder eller flytter bilen ofte. Da taper naturlig nok kommunen mye penger i parkeringsinntekter.
Sundelin mener byrådet bør revurdere om de skal legge så høye avgifter på de som er bor i byen, men som fortsatt er avhengig av bil.
– Jeg syns det er viktigere å opprettholde høye avgifter i handlegatene i sentrum. Der ønsker vi at det skal være en utskifting av parkerte biler. Og der bor det heller ikke like mange folk.
Finansbyråden sier de vil fortsette å følge denne utviklingen tett og vil gjøre en nøye gjennomgang av budsjettgrunnlaget for parkeringsinntekter i budsjettfremlegget for 2017.