Nytt dobbeltspor kan bli lagt her

Nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski kan bli lagt om Åsland Pukkverk.

Illustrasjonsbilde: Tog
Foto: Rainer Prang / NRK

Det er ett av alternativene til trasé for den nye Follobanen dersom Kolbotn ikke blir stoppested.

- Da vil togene kjøre ut fra Ski stasjon til Langhus-området, også vil det være tunnell helt frem til man kommer til Oslo og ut av Ekebergåsen. Der vurderer vi også muligheten for å bryte opp den lange tunnellen i kortere strekninger, sier Jernbaneverkets informasjonsleder for Oslo- Ski, Trude Isaksen til NRK.

LES OGSÅ: Raskere tog på Østre linje

Deponere masser

Det kan også bli aktuelt å deponere massene som blir til overs etter at tunnelen graves ut ved Åsland pukkverk.

- Dersom man velger en trase som ikke får stasjon på Kolbotn, kan Åsland være et sted som står høyt på listen for alternative deponeringssteder for Jernbaneverket, sier Isaksen.

Men Jernbaneverket har ennå ikke konkludert med hvilket alternativ de vil anbefale.

Det skulle vært klart for en måned siden, men Jernbaneverket trenger lengre tid på å vurdere om de synes Kolbotn bør bli et stoppested på den nye Follobanen.

LES OGSÅ: Dobbeltspor avgjøres til våren

2 milliarder

Det vil i så fall koste rundt 2 milliarder kroner mer enn om sporet skal gå direkte mellom Oslo og Ski.

I tillegg vil det innebære at Kolbotn sentrum blir et tungt anleggsområde i mange år fremover.

- Først må man etablere ny stasjon for Follobanen inne i Kolbotn sentrum. Deretter må Østfoldbanan legges om og den nye stasjonen på Kolbotn for Østfoldbanen bygges. Det betyr at man trenger anleggsarbeid i to omganger her på Kolbotn, sier Isaksen.

2017

Jernbaneverket regner med å kunne legge fram sin anbefaling i løpet av de kommende ukene.

Omtrent samtidig som regjeringen legger fram nasjonal transportplan.

Deretter må Ski, Oppegård og Oslo kommune gjennom en omfattende regulering og planprosess, før byggingen av nytt dobbeltspor kan starte.

Tidligst vil det stå ferdig i 2017.