NRK Meny
Normal

Popup: Ny trend skal vekke døde bygater

Såkalte popup-forretninger, butikker og restauranter som bare eksisterer noen dager eller uker, skal blåse nytt liv i altfor stille Oslo-gater.

Edda Gimnes i egen popup-kolleksjon

Edda Gimnes fra Oslo ble nylig spådd en lys fremtid som designer i The New York Times. Her viser hun frem kolleksjonen i en popup-butikk på Aker Brygge.

Foto: Mikaela Aschim / Privat

Butikkene skal bli et nytt våpen i konkurransen fra netthandel og kjøpesentra og gi kreative gründere nye muligheter.

Et av håpene er at kortids-forretninger vil skape nytt liv i litt for stille bygater, enten forretningene eksisterer èn dag eller to-tre måneder.

Tester ut markedet

NRK møter Guðrun Rógvadóttir 36 timer før hun skal åpne en færøysk ulltøy-forretning i Homansbyen.

– Alle varene er på plass. Voila! Vi har fått alt tøyet inn som skal settes på plass her, sier ullklær-gründeren entusiastisk.

I tillegg til Oslo-butikken åpnet Rógvadóttir nylig en popup i London og snart gjør hun det samme i København.

Det er flere grunner til at popup-butikker blir stadig vanligere i Oslo. Mens noen hovedsakelig vil markedsføre seg, vil andre prøve ut varene sine i det norske markedet for å se om interessen er der.

Tester ut Oslo med popup

Guðrun Rógvadóttir har hatt popup-butikk i Oslo for å måle interessen her for færøysk ulltøy.

Foto: Kjetil Grude Flekkøy / NRK

– Vi ønsker å teste ut ullklærne våre her. En korttids-butikk gjør det mulig å teste markedet samtidig som det koster minst mulig. Vi minimerer risikoen, sier administrerende direktør hos Guðrun og Guðrun, Guðrun Rógvadóttir.

Ifølge Rógvadóttir er det relativt uproblematisk å leie et lokale i en kortere periode, og på den måten sondere terrenget for å se om konseptet er noe for folk i Oslo.

– Drømmen er selvfølgelig at popup-butikken gjør det så godt at vi bare må skaffe oss et permanent sted her.

Suksesskolleksjon poppet opp

Aker brygge har ett lokale bare for popups, og fyller ellers andre lokaler når de blir ledige.

Da NRK var innom stilte designspire Edda Gimnes fra Oslo ut hele sin kolleksjon her.

Gimneskolleksjon

Edda Gimnes sin avgangskolleksjon ved London College of Fashion graduate show i London fikk stor oppmerksomhet i moteverdenen. På grunn av popup-konseptet fikk mange sett den på Aker Brygge nylig.

Foto: Edda Gimnes / Privat

Gimnes viste nylig frem sin avgangskolleksjon under London College of Fashion graduate show i London og ble raskt nevnt som ‘One to Watch’ av The New York Times. Hele denne avgangskolleksjonen har hun tatt med fra moteskolen i London til Aker Brygge.

Det er en helt genial måte å skape nettverk på. Man får vist seg frem og hva man er god for. Noe av poenget er å ha noe som er nytt og flashy, som skaper interesse og får folk til å tenke at de bare må gå inn og titte, sa Edda Gimnes da vi møtte henne før helga.

Like etter pakket hun sammen; hele popup-salgsutstillingen hennes eksisterte bare i en liten uke.

– Kan endre byen

Popup-butikker kan endre bylivet, og forhåpentlig lokke mange som ellers ville handlet på nettet eller i kjøpesentra til butikkene.

Pia Henriksen i Urban Jungle

Pia Henriksen, i kompetansehuset Urban Jungle, har stor tro på at popup-butikker kan vekke liv i stille områder.

Det håper og tror i hvert fall Pia Henriksen, som arbeider med popup-butikker hos Urban Jungle:

– Det kan være en kjempefin måte å fylle tomme lokaler med liv og aktivitet på. Det er veldig bra for alle andre forretninger i nærheten. Det er bra at det skjer noe, at det ikke står stille og ikke står tomt.

Hun poengterer at hva som helst kan starte som popup-prosjekt. – Butikker og restauranter er vanligst, men det kan like gjerne være gallerier, barer eller.. til og med bilforretninger.

Direktør i Virke Harald J. Andersen

Harald Andersen i Virke har tro på popup-konseptet, men neppe i stor skala.

Foto: Grethe Kielland Jenssen / NRK

Det spørs likevel hvor utbredt slike "popups" vil bli, for de koster å etablere og bør lykkes kjapt. Samfunnspolitisk direktør hos organisasjonen Virke, Harald Andersen, er likevel positiv:

Selv om vi neppe vil se noe stort volum av dette, vil vi nok få se det også i områder utenfor sentrum. Det er viktig for de har absolutt potensial til å blåse liv i rolige områder som kan oppfattes som døde av mange, sier Andersen. – Det avgjørende er at man prøver slike prosjekt i områder der det er nok folk.