Torsdag var det store byggearbeidet halvveis, og administrerende direktør Nic Nilsen feiret med å gi pressen en omvisning på området.
Hvis alt fortsatt er i rute, skal Oslo Lufthavn kunne åpne de nye områdene 27. april 2017. Dermed kan kapasiteten økes fra dagens 23 millioner passasjerer til 28 millioner.
- Les også:
- Les også:
– Målet er å ha en kapasitet hele tiden, som gjør at vi kan ta imot den etterspørselen som kommer. Da slipper vi å avvise trafikk. Det er viktig både for regionen vi er en del av, og for hele Norge, siden vi er en transferflyplass, sier Nilsen.
Se hvordan Oslo Lufthavn vil se ut i 2017 her:
Kjøle med snø, varme med kloakk
Budsjettet for utbyggingen er på fjorten milliarder kroner. Da er det hyggelig å tenke på at strømregningen ikke trenger å bli så stor når alt er klart.
– Vi bygger med sikte på å halvere energiforbruket ved terminalen, sier Nilsen.
– Vi legger til rette for å samle snø om vinteren, som vi bruker på å kjøle ned bygget om sommeren. Om vinteren vil vi hente varme fra kloakkavrenning ved det lokale renseanlegget til for eksempel avising.
Artikkelen fortsetter under bildene.
Selv om de feirer seg selv i dag, har ikke utbyggingen vært helt knirkefri. I november ble det oppdaget at noen utenlandske arbeidere på Oslo Lufthavn har fått kontrakter de ikke forstår, og at de har hatt 16 timer lange arbeidsdager.
- Les også: