– Det er synd, det kommer til å gå ut over barna og deres mulighet til å drive idrett på isen til vinteren, sier Kjetil Barfelt (Frp). Han frykter at dette vil føre til at utbygger ikke rekker å bli ferdig til sesongen starter.
Kommunen ga dispensasjon og byggetillatelse for godt over et år siden. Statens vegvesen, Akershus fylkeskommune og Fylkesmannen burde vært rådspurt, men fikk ved en feil først vite om utbyggingen etter at den var i gang.
Akershus fylkeskommune har i ettertid akseptert plasseringen, mens Fylkesmannen nå vurderer om prosjektet er lovlig.
– For dårlig kollektivtilbud
Foreløpig er bare reisverket satt opp, resten av ishallen ligger som et byggesett klart til å monteres. På veien gjennom området dundrer tunge lastebiler. Her skal det være næring, lager og industri, og ikke idrettshall, mener Fylkesmannen.
– Publikumsrettet virksomhet skal ligge der folk kan komme til med gangvei, sykkel eller kollektivtransport. Selv om det ikke er så mange publikumstribuner i denne hallen, kan man tenke langsiktig. Når man investerer en del millioner, er det det dumt å blokkere framtidige utviklingsmuligheter med en sånn plassering, sier seniorrådgiver Erling Gunnufsen hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Det er ikke Barfelt enig i.
– De som har sett en ishockeybag, vet at man ikke kjører buss til hockeytrening. Spesielt ikke hvis du er ti år, og baggen er større enn deg selv, sier Barfelt.
– Hvis man ikke kan kjøre buss til trening, spiller det ikke noen rolle om ishallen ligger midt i sentrum eller et sted der den ikke plager noen.
Dermed er det usikkert når ishallen til 25 millioner kroner kan få tak og vegger, og is. Bak utbyggingen står selskapet Vinterbro Eiendom AS som har blitt lovet fire millioner kroner i programsatsingsmidler fra kulturdepartementet til byggingen.
– Det virker mer som et prinsippspørsmål, enn et praktisk spørsmål, sier Barfelt.