Hopp til innhold

Kan bli full stopp for ny E18 i Follo

Politikerne i Ås sier nei til bompenger på nye E18 i Follo. Dermed kan motorveien til svenskegrensen bli forsinket.

Nygårdskrysset

NY E18 I FOLLO: Politikerne i Ås er skeptiske til bompengefinansiering av ny, firefelts motorvei.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

Politikerne i Ås reagerer på at folk som kjører på lokalveiene risikerer å måtte betale bompenger for å finansiere den nye motorveien. Derfor går de mot den bompengeløsningen som Statens vegvesen har lagt opp til, skriver Østlandets Blad.

Onsdag kveld diskuterte politikerne i formannskapet om de kan gi en prinsipiell tilslutning til at det skal være bompenger i kommunen. Flertallet gikk imot.

– Uakseptabelt

Marianne Røed Senterpartiet

UAKSEPTABELT: Marianne Røed (Sp) er blant politikerne som går mot bompenger.

Foto: Senterpartiet

Prisen for den nye veien blir over fem milliarder kroner, og regningen blir et spleiselag mellom bilistene og staten. Gruppeleder i Ås senterparti, Marianne Røed, mener det er helt uakseptabelt at innbyggerne i Ås skal ta en stor del av regningen.

– Vi kan ikke gå med på at den nye motorveien skal finansieres med 52 prosent bompenger. Det er veldig mye for en vei som ikke har så stort trafikkgrunnlag, fordi det betyr at bomsatsene blir høye, sier Marianne Røed (Sp)

Politikerne frykter for hva det vil koste å pendle til og fra Ås kommune, og de er også redd for at høye satser i bommene får folk til å ta omveier på mindre lokalveier.

– Disse veiene er ikke i stand til å ta unna en stor trafikkøkning, sier Røed.

– Det er også uakseptabelt hvis det blir slik at folk som for eksempel bor nord i Ås og skal levere barn i barnehage sør i kommunen må betale bompenger, sier hun.

Les også: Se hvor nye E18 i Follo vil gå
Les også:
Vil øke tempoet i E18-utbygging

Opptil 200 kroner i bompenger

Tidligere i år ble det kjent at det ligger an til at bilistene risikerer å måtte betale over 200 kroner i bompenger hver vei på den nye firefelts motorveien mellom Vinterbro og svenskegrensen.

Statens vegvesen jobber med flere forslag til plassering av bomstasjoner. Det kan komme opptil seks bomstasjoner i Ås og Ski, og i det dyreste alternativet må bilistene betale 150 kroner for å kjøre én mil.

I verste fall full stopp

Den 19. november skal kommunestyret i Ås behandle spørsmålet om bompenger. Hvis også de setter foten ned, slik formannskapet har gjort, kan hele motorveiprosjektet bli forsinket.

Elin Bustnes Amundsen

FULL STOPP: – I verste fall kan det bli full stopp med arbeidet med ny E18, sier prosjektleder Elin Bustnes Amundsen i Statens vegvesen.

Foto: Tomas Berger / NRK

– Når politikerne sier nei til bompenger, kan ikke vi gå videre med prosjekteringen som planlagt, sier Elin Bustnes Amundsen, som er Statens vegvesens prosjektleder for ny E18 mellom Ørje og Vinterbro.

Statens vegvesen har allerede fått penger til å lage reguleringsplanen for den nye motorveien, men planleggingen videre er avhengig av bompengefinansiering.

– I verste fall kan det bli full stopp med arbeidet med ny E18, sier Amundsen.

Stortinget har bestemt at den nye motorveien skal finansieres med 50 prosent statlige midler og 50 prosent bompenger. Bompengefinansieringen er avhengig av lokal tilslutning.

– Hvis kommunene sier nei til bompenger, tar de bort grunnlaget for videre arbeid fordi finansiering ikke er på plass, forklarer Amundsen.

Hvis også kommunestyret i Ås går imot bompenger, havner motorveiprosjektet på Vegdirektoratets og Samferdselsdepartementets bord.

– Da må vi få en avklaring derfra om hva vi skal gjøre videre, sier prosjektleder Elin Bustnes Amundsen i Statens vegvesen.