Hopp til innhold

Norsk flyplass får ståhjulinger

Ansatte på flyplassen går 20 000 skritt i jobben hver dag. Nå har myndighetene gitt tillatelse til en prøveperiode for ståhjulinger ved Oslo lufthavn.

Edgar Kemi tester ståhjuling på OSL

PÅ TO HJUL: Fire slike doninger vil i løpet av mai eller juni kjøre rundt på Norges hovedflyplass. Her tester sikkerhetsansatt Edgar Kemi ved Oslo lufthavn en ståhjuling i «bakgården» på flyplassen.

Foto: OSL/John A. Nyborg

Den er utbredt i mange land, men i Norge er ståhjulinger ennå ikke tillatt å kjøre.

Over 500 flyplasser verden over har tatt i bruk det batteridrevne fremkomstmiddelet. Nå er det også klart for de aller første lovlige kjøreturene på Oslo lufthavn.

Kjell Are Westrum

NYTT ARBEIDSVERKTØY: Sikkerhetssjef Kjell Are Westrum skal teste ut ståhjulinger på Oslo lufthavn.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

– Ansatte både inne og ute skal teste doningen, forteller seksjonsleder for lufthavnsikkerhet, Kjell Are Westrum.

Formålet er å avdekke potensielle bruksområder for ståhjuling i den daglige drift av Norges hovedflyplass.

Vegmyndighetene sa ja

Westrum er spent på å finne ut om dette er et arbeidsverktøy flyplassen kan ta mer i bruk i fremtiden.

– Ansatte som jobber inne på terminalen og ansatte som har ansvaret for sikkerheten ute på flyplassen skal i første omgang få prøve seg, sier Westrum.

Det er Vegdirektoratet som nå har sagt ja til en prøveperiode på inntil seks uker. Til sammen 24 personer i tre skift skal involveres i test og bruk av ståhjuling. All utprøving og bruk skal være frivillig for den enkelte.

Prøveprosjektet er kommet i stand gjennom et samarbeid mellom Avinor som eier og driver Oslo lufthavn, og Segway Norge AS som leverandør og samarbeidspartner.

Alina Demitro

SKAL KURSES: Flyplassansatt Alina Demitro tror det batteridrevne kjøretøyet kan være nyttig i jobben.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

Dersom det går som flyplassen har planlagt, vil fire ståhjulinger rulle rundt i løpet av mai og juni.

Ansatte skal kurses

Enkelte ansatte på landets største flyplass går ifølge Westrum opp mot 20 000 skritt om dagen.

Alina Demitro jobber i publikumsservice i terminalbygget. Hun tror det batteridrevne vidunderet kan bli til verdifull hjelp i jobben, hvor det ellers er mye trasking.

– Jeg tror det kan være kjempenyttig. Flyplassen er blitt veldig stor, og vi må ofte gå veldig langt i løpet av arbeidsdag.

Edgar Kemi

PÅ TESTTUR: Sikkerhetsansatt Edgar Kem på Oslo lufthavn tester ut en ståhjuling på flyplassen.

Foto: OSL/John A. Nyborg

Ståhjulinger kan gå opp mot 40 kilometer i timen. Men de som skal brukes på Oslo lufthavn skal justeres slik at de får en toppfart på 20 kilometer i timen. Ansatte som skal benytte doningen får også et tretimerskurs i forkant.

– Det er veldig mange reisende på flyplassen hver dag. Er dere ikke redd for ulykker?

– Vi har gjort en grundig risikoanalyse. Mange flyplasser verden over har dette allerede, og vi har sett på hvordan de har løst det, sier Kjell Are Westrum.

Den blå regjeringen lovte som noe av det første å tillate bruk av Segway i Norge, og nye forskrifter som gjør dette lov er sendt på høring. Oslo lufthavn får tjuvstarte bruken, men om kjøretøyet vil bli permanent ved flyplassen er ennå for tidlig å si.

– Jeg er usikker. Men jeg håper dette fører til at vi bruker mindre tid på å komme oss rundt. Også håper jeg at dette gjør at det blir lettere for publikum og andre ansatte å komme i kontakt med oss.

Evalueringen av prøveordningen skal leveres til Vegdirektoratet innen 30. september i år.