Hopp til innhold

NHO-forbund: Taxiforbundet ønsker seg tilbake til gamle dager

– Taxiforbundet er redd konkurransen fra Uber og det virker som de håper internett og ny teknologi forsvinner, mener NHO-forbundet Abelia.

Uber Oslo

Uber er en tjeneste basert på en mobilapp som formidler kjøreoppdrag mellom passasjerer og Uber-tilknyttede sjåfører som benytter sine egne biler i transporten.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Onsdag politianmeldte Norges taxiforbund 105 Uber-sjåfører. Forbundet mener sjåførene driver ulovlig persontransport.

NHO mener imidlertid taxiforbundet kun meler sin egen kake, og er redd for konkurranse.

– Bransjen har et beskyttet monopol. Nye måter å gjøre ting på ønskes ikke. Samfunnsutviklingen og forbrukernes ønsker ikke er relevante, sier Kjetil Thorvik Brun.

Han er fagsjef i Abelia, som er NHOs forening for teknologi- og kunnskapsbedrifter og organiserer en rekke virksomheter i delingsøkonomien, deriblant Uber.

Mener taxiforbundet er respektløse

Kjetil Thorvik Brun

Kjetil Thorvik Brun, Abelia.

Foto: Esben Johnsen

Både politiet og Samferdselsdepartementet mener deler av Ubers virksomhet er ulovlig, men dette er ikke rettslig ferdigbehandlet.

– Det er ennå ikke avklart om det er ulovlig å ta kjøreoppdrag via UberPop. Samtidig er det nedsatt et utvalg som skal se på hvordan delingsøkonomi kan gi mer effektiv ressursbruk. Norges Taxiforbund viser derfor liten respekt for de pågående prosessene når de velger å gå til angrep på 105 enkeltpersoner, sier Kjetil Thorvik Brun i NHO.

Han mener det er på tide at lovene som regulerer persontransport fornyes.

– Dagens regulering gjør at drosjetjenester blir svært dyre for kundene. Og med stigende pris blir det stadig færre kunder. Det er dagens regulering som har gjort drosje til et luksusgode for de få.

– Abelia har ingen troverdighet

Øystein Trevland

Øystein Trevland, Norges Taxiforbund.

Foto: Heidi Klokk / NRK

Norges Taxiforbund reagerer på NHO-forbundets fremstilling av saken.

Abelia er rent talerør for Uber, og har ingen troverdighet i denne saken. De mener åpenbart at et lovverk ikke skal håndheves fordi Abelia mener det bør endres. Det er useriøst å hevde noe slikt, sier forbundsleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund.

Han mener Abelia skjuler at Uber vil ha konkurranse på ulike vilkår.

Dette er avvist av Samferdselsdepartementet, så det blir ingen lovendring slik Uber og Abelia vil ha. Det ble fastslått i et møte den 5. september der de begge var tilstede, sier Atle Hagtun i Norges Taxiforbund.

New Yorks Uber-sjåfører organiserer seg

UberPOP er en omstridt tjeneste i mange land. Tjenesten er basert på en mobilapp som setter passasjerer og sjåfører i kontakt med hverandre. Norges taxiforbund mener dette er pirattaxivirksomhet.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix