Nettbrett danker ut håndskrift i 1. klasse

I Bærum skal førsteklassingene lære seg å skrive – på nettbrett. Håndskrift skal de først lære neste år. – Det er fint og gøy, sier Hedda i 1 c.

Førsteklasse på Jong skole lærer å skrive på nettbrett før de lærer håndskrift.

Ipad er det nye skriveredskapet for førsteklassingene på Jong skole i Bærum.

Som første skole i Asker og Bærum gir Jong skole alle førsteklassingene skriveopplæringen på nettbrett i stedet for at de skal begynne med håndskrift. Ifølge Budstikka får alle skolens 700 elever hver sin Ipad, som skal brukes i teorifag på alle trinn fra 1. til 7. klasse.

Skolen leaser nettbrettene, og det koster rundt 400 000 kroner i året pluss opplæring og oppfølging.

– Morsomt å høre på

– Det er gøy å bruke Ipad, sier førsteklassingen Hedda Tonai Carlsen til Østlandssendingen. – Jeg synes det er morsomt å høre på ting, og jeg synes det er gøy å skrive på Ipad, forteller hun.

– Når jeg ikke er på skolen pleier jeg å bruke Ipaden til nettspill og så pleier jeg å gå inn på andre ting der det er lekser man skal gjøre, legger hun til.

Hun og de andre i klasse 1 c begynte på skolen for en drøy uke siden og sitter nå med hvert sitt flunkende nye nettbrett på pulten.

Nettbrett på pulten

DYP KONSENTRASJON: Skrivebøkene må vente, det er nettbrett som gjelder for 1. klassingene på Jong skole. I bakgrunnen lærer Anne-Kirsti Overvåg.

Foto: Andreas Sundby / NRK

– Spennende verktøy

Spesialpedagog Ingri Dager Sneve er, i likhet med elevene sine, begeistret for nyordningen.

– Det er et spennende verktøy å bruke. Vi brukte det litt i spesialundervisningen i fjor, og det var populært.

Hun forteller at barna er vant til å bruke nettbrett hjemmefra. Mange har brukt det lenge.

– Jeg tror de er vant til å bruke Ipad hjemme med spill og andre ting, så de tenker på læringsappene som spill og ikke som pedagogiske verktøy, sier Sneve.

Hun forteller at de har flere type apper som de bruker i norskundervisningen. Elevene kan skrive inn ord på nettbrettet, og så kan de høre selv hva de har skrevet. Da får de også høre om de har skrevet riktig eller feil. Elevene kan også få lest opp tekst som finnes i bøker, og det hjelper de som strever med å lese selv, ifølge spesialpedagogen.

Kombinerer gammelt og nytt

– Er dere redd for at de forsvinner inn i en digital verden og bort fra tradisjonelle læremåter?

– Nei, for vi kommer til å kombinere det. Det er ikke nettbrett hele tiden, vi kommer til å kombinere det med lærebøker også, sier Sneve.

Hun forteller at de har merket at progresjonen i førsteklasse går mye fortere både når det gjelder å lære bokstaver og å skrive ord.

– Dessuten er elevene veldig "på". Det er veldig lett å få dem til å jobbe med det de skal jobbe med. Noen utfordringer er det, som at de kan få lyst til å gjøre andre ting, men det har vi håndhevet ganske strengt, smiler Ingri Dager Sneve.

Skeptisk skriftekspert

Christopher Haanes

HEIER PÅ HÅNDSKRIFTEN: Kalligraf Christopher Haanes.

Foto: Nina Didriksen / NRK

Christopher Haanes er kalligraf, det vil si at han lever av å skrive pent. Han er skeptisk til at førsteklassingene ikke skal lære håndskrift før i 2. klasse.

– Den umiddelbare effekten er sikkert at dette er mye morsommere, men jeg mener at dette er å eksperimentere med noe vi ikke kjenner resultatet av, sier han til NRK.

Han mener at det å skrive for hånd handler om mye mer enn å lære bokstaver.

– Å lære håndskrift innebærer å trene opp hånd/øyekoordinasjon, konsentrasjonsevnen og å huske ting bedre, forteller Haanes.

– Jeg synes dette ligner litt på en slags underholdningspedagogikk, sier Haanes.