Hopp til innhold

Nesoddferga kan bli utslippsfri

Norges mest trafikkerte passasjerfergesamband kan bygges om til batteridrift. Og det kan skje allerede til neste år.

Ferje Nessoden

Hver dag frakter de tre Nesodden-fergene opp til 15 000 passasjerer.

Foto: Javier Auris / NRK

MS Tideprinsen klapper til kai ved Aker Brygge i Oslo.

Ut gjennom baugen strømmer pendlere og studenter i det som er Norges mest trafikkerte bilfrie fergesamband.

Båtene, som kan frakte 600 passasjerer, avgir også betydelige mengder CO₂.

Det regnes at de tre fergene i sambandet slipper ut 4.500 tonn CO₂ i året. Men til neste år kan det bli helt slutt på klimafiendtlige utslipp, dersom Ruter og eierfylkene Oslo og Akershus er enige om å satse på dette.

– Det er fullt mulig å elektrifisere nesoddbåtene. De har allerede gasselektrisk framdrift, så her er det kun snakk om å få inn batterier på fergene og stenge av gassdriften. I dag går båtene på en blanding av flytende gass og marin gassolje, sier Anita Eide, som er prosjektleder strategi i Ruter.

Portrett av Bjørn Gunnar Nervik, kaptein i MS Tideprinsen

Kaptein Bjørn Gunnar Nervik og mannskapet i MS Tideprinsen ser fram imot å kjøre med batteridrift.

Foto: Javier Auris / NRK

Har plass til batteri

På broa i MS Tideprinsen skuer kaptein Bjørn Nervik og mannskapet utover den solfylte Oslofjorden. Rederiet Norled var først ute i landet med batteriferge i Sogn og Fjordane i 2015. Det er det samme rederiet som frem til 2024 drifter Nesoddbåtene. Kapteinen mener tiden er moden for fergestrekningen i Oslofjorden også.

– Vi håper å komme i gang så fort som mulig, sier Nervik.

Maskinist Jonny Flatraaker legger til at fergen allerede har en reservert del i maskinrommet til batteriet.

Maskinist Jonny Flatraaker viser hvor el-batteriet kan stå

Maskinist Jonny Flatraaker viser hvor batteriet vil stå, om det blir omlegging.

Foto: Javier Auris / NRK

– Den eneste endringen vil være plasseringen av batteriet i maskinrommet, ellers vil det ikke være noen forandringer i fergene, sier Flatraaker. Han anslår at omleggingen vil ta mellom seks og åtte uker.

Passasjerer i Nesoddenferga

Hver båt kan frakte 600 passasjerer.

Foto: Javier Auris / NRK

Må også ha ladeutstyr

En ombygging av passasjerfergene MS Tidekongen, MS Tidedronningen og MS Tideprinsen kan gjennomføres i løpet av 2018. Det går fram av saken som skal behandles i Akershus fylkeskommune.

Ombyggingen av fergene kan også gi en merkostnad på inntil 18,5 millioner kroner i året fram til 2024. I tillegg kommer investeringer i ladeutstyr på brygga og framføring av strøm. Det anslås at det kan koste 30,6 millioner kroner.

Det er eierfylkene Oslo og Akershus som har bedt Ruter utrede mulighetene for å innføre nullutslippsteknologi på strekningen.

Ruter har blant annet undersøkt om det er juridiske og kontraktsmessige hindre for å gå over til batteridrift, men ikke funnet slike.

Vil over på batteri fortest mulig

Politikerne i Akershus får saken på bordet 8. november og rådmannen er positiv. Hans forslag til vedtak er som følger:

"Fylkestinget ber administrasjonen om å arbeide videre sammen med Oslo kommune og Ruter for å realisere elektrifisering av båtsambandet Nesodden-Aker brygge snarest mulig. Fylkestinget legger til grunn at finansiering av tiltaket kan skje innenfor Ruters samlede økonomiske ramme, eventuelt at Enova-finansiering kan være tiltaksutløsende.