NRK Meny

Nasjonal transportplan 2018-2029

  • Kritisk til ny rullebane på OSL

    Miljødirektoratet går imot planene om en tredje rullebane på Oslo Lufthavn. Direktoratet mener dette vil føre til mer flytrafikk og økte klimautslipp, skriver Klassekampen. Gardermoen vil ha ti millioner flere passasjerer i 2030 enn i dag, ifølge beregninger.

  • Vil ha rullebanen i Nannestad

    Fagmiljøet må revurdere beliggenheten til en tredje rullebane på Oslo Lufthavn, mener Ullensaker-ordfører Tom Staahle (Frp). I forslaget til Nasjonal transportplan sier Avinor at det vil være behov for en ny rullebane innen 2030. Staahle mener utbyggingen bør skje i Nannestad.

    Ullensaker-ordfører Tom Staahle fra Fremskrittspartiet oppfordrer fagmiljøet til å revurdere beliggenheten til en eventuell tredje rullebane på Oslo Lufthavn.
  • - Trenger mer penger til Intercity

    I forslaget til Nasjonal transportplan er målet at banen mellom Sandvika og Hønefoss og sammenhengende dobbeltspor til Hamar, Fredrikstad og Tønsberg er på plass i 2024. Jernbanedirektør Elisabeth Enger mener det ikke går uten mer penger.

    Jernbanedirektør Elisabeth Enger.
  • Tredje rullebane

    Stortinget bør bestemme seg for en tredje rullebane på Oslo lufthavn. Det mener transportetatene som mandag la frem felles innspill til Nasjonal Transportplan. De skriver at en tredje rullebane vil gi store ringvirkninger og vil være samfunnsøkonomisk lønnsom.

  • – Byfolk må slutte å bruke bilen

    Flere personer som bor i byområder må slutte å bruke bil og heller gå, sykle eller ta kollektivtransport, skriver trafikketatene i forslaget til ny Nasjonal transportplan.

Ullensaker-ordfører Tom Staahle fra Fremskrittspartiet oppfordrer fagmiljøet til å revurdere beliggenheten til en eventuell tredje rullebane på Oslo Lufthavn.
Jernbanedirektør Elisabeth Enger.