– Mange av beboerne tar bil framfor å gå eller sykle, men det ville ikke tatt lenger tid å ta bena eller sykkelen fatt, sier Petter Christiansen, forsker ved Transportøkonomisk Institutt (TØI).
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Han har kartlagt hvem som opptar parkeringsplassene ved kollektivknutepunkter i Akershus. Folk flest velger bilen, selv om de ikke bor langt unna togstasjonen.
60 prosent
På enkelte plasser kommer over halvparten av de som parkerer på innfartsparkeringene under én kilometer fra holdeplassen, sier Christensen.
For eksempel på Billingstad fant TØI at 60 prosent av brukerne av innfartsparkeringen bor innenfor én kilometer radius fra stasjonen.
Reisende NRK møter på perrongen i Billingstad tror grunnen til at folk tar bilen til stasjonen, selv om de bor like ved, har å gjøre med at man må levere barn i barnehage før man setter seg på toget.
Christiansen tror dette er riktig i noen tilfeller.
– Noen har selvfølgelig ærend, som å levere i barnehagen og har da bruk for bilen, men det er nok andre har som ikke har det, sier han.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Bør innføres parkeringsavgift
Transportøkonomisk institutt har fått i oppgave av Akershus fylkeskommune å kartlegge bruken av fylkets innfartsparkeringer. De mener det bør tas grep for å sikre at de med størst behov får plass.
I dag er det gratis å stå på mange av Jernbaneverkets innfartsparkeringer . Det gjør at er terskelen lav for å ta bilen selv for de som bor like, og dermed blir disse raskt fylt opp om morgenen.
Christiansen mener det bør innføres avgift på innfartsparkeringsplassene.
– En avgift kan frigi plasser til dem som har mest bruk for tilbudet og samtidig redusere behovet for videreutbygging av kostbare og plasskrevende innfartsparkeringer, sier han.
Det har ikke lyktes NRK å komme i kontakt med Jernbaneverket for en kommentar om hvordan de stiller seg til forslaget om å innføre parkeringsavgift ved flere innfartsparkeringer.