– Vi gjør hele tiden en løpende vurdering av luftkvaliteten. Denne uka skiftet været og luften har blitt dårligere, og slik venter vi at det fortsetter i en periode fremover, forklarer Henrik N. Mikkelsen som er overingeniør Statens vegvesen.
Denne vinteren har Vegvesenet en prøveordning for å teste mer dynamiske fartsgrenser i Oslo. Derfor ble miljøfartsgrensa innført 1. november og opphevet 28. januar da luften var blitt bedre.
Håper folk kjører saktere
Målet er at flere følger fartsgrensen når tempoet senkes bare når luftforurensingen er høy og ikke fast slik det har vært i tidligere vintere.
– Det som er viktig for oss er at folk skal overholde grensen. Jo flere som overholder fartsgrensen, jo bedre er effekten på luftkvaliteten i Oslo, sier Mikkelsen.
Oslolufta overvåkes av et målenett bestående av 13 målestasjoner. Oslo kommune og Statens vegvesen samarbeider om disse målingene. Fredag formiddag viser målingene betydelig helsefare på stasjonen ved Bygdøy allé og ved Alnabru
Med unntak av E6 settes farten ned på alle de store veiene i Oslo.
– E6 er en svært viktig transportåre og inngår i det transeuropeiske kjerneveinettet som setter krav til kapasitet. I tillegg er veien utformet slik at det er vanskelig å innføre miljøfartsgrense der.
Vil vare så lenge det trengs
– Det er fint at man nå innfører miljøfartsgrensen, for det er ventet mye vegstøv til våren.
Det sier Christine Oppegaard som er ansvarlig for luftkvalitetsmålingen i Oslo kommune.
– Denne uka har det vært både tørt og stille vær. I piggdekksesongen blir det da ekstra dårlig luft og aller verst er det i rushtiden.
Grunnen til at det tar noen dager fra dårlig luft er målt til farten settes ned, er at det må gjøres en jobb med omskilting langs alle veistrekningene, forteller Mikkelsen i Statens vegvesen.
– Vi har mange faste og elektroniske skilt langs flere veier, så det tar litt tid.
Miljøfartsgrensen vil vare frem til vårrengjøringen er gjennomført eller til måledata viser at det åpenbart ikke lengre er behov.