- I dag har NSB og Jernbaneverket blitt enige om at vi ønsker å etablere en felles erstatningsordning i de tilfellene hvor vi ikke klarer å levere godt nok til kundene. Nå skal de få erstatning av selskapene uavhengig av hvor årsaken ligger oss imellom, sier direktør Elisabeth Enger i Jernbaneverket.
Uttalelsen kommer i en tid hvor det nærmest er dagligdags med
.De siste årene har antall timer togene er forsinket økt fra 1000 hver måned til 2500, ifølge tall fra Jernbaneverket. Strømstans, feil i signalanlegget og personalmangel er blant problemene som har rammet.
Les også:
Ny ordning fra 1. januar
Til nå har togpassasjerene bare fått erstatning dersom NSB har vært skyld i at toget ble forsinket eller innstilt. Det blir det forandring på fra 1. januar neste år, når den nye reisegarantien trer i kraft.
Jernbaneverket har skylden for rundt halvpartene av forsinkelsene til NSB. De to selskapene har vært i dialog om en felles ordning lenge, men har
om hvem som skal punge ut når togpassasjerene ikke kommer dit de skal med toget.Nå er de altså klare for å samarbeide. Men det er ennå ikke klart hvor store forsinkelsene må være for at man skal få erstatning - og heller ikke hvor mye penger man skal få.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
Video: Togpassasjerene får reisegaranti
- Hvordan skal dette fungere?
- Det må vi sette oss ned og finne litt nærmere ut av. Det viktige med dagens beslutning er jo at vi er engie om at vi skal samarbeide om det. At vi skal finansiere det sammen og at det skal være en ordning som har litt sterkere rettighetspreg enn den ordningen NSB har for sin egen del i dag, sier Enger.
Les også:
- Se på sporveisgarantien
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete tror Sporveiens resegaranti kan inspirere det nye systemet.
- Detaljene i opplegget er ikke helt på plass, men det går an å skjele til det systemet som Oslo sporveier har, der er det god inspirasjon å hente, sier Navarsete til NRK.
Samferdsministeren lover at togpassasjerene vil informeres om endringen i god tid før 1. januar.