Hopp til innhold

– En ganske intens type innbiller jeg meg

Når Munch noterte seg ting om livet, var det ikke småprat akkurat. Det handlet om liv, død og sjalusi.

Forestilling på Ramme Gård.

Hjerteblodet til Edvard Munch

Før Munch begynte å male skrev han ofte tekst om temaet i bildene.

– Det er store tanker, det er eksistensielt, det er ikke noe småprat akkurat. Det er på liv og død hele tiden. En ganske intens type innbiller jeg meg, sier Henrik Rafaelsen, skuespiller.

Hvorfor skal jeg arbeide. Hva mening er det at sætte så meget ind på at Bli en stor maler, latterlig. Det er jo soleklart hvor latterlig det er. Slutten på det hele blir jo at Du ligger med næsen i veiret og du Skal dø hva fanden har du så Igjen, eftermæle det er for latterligt. Du er jo væk, intet.

Edvard Munch

Konsertforestillingen «Hjerteblod» bruker tekst som Munch har skrevet selv. Lars Lillo Stenberg har skrevet sanger til Munchs tekster, og synger og spiller. Henrik Rafaelsen snakker og synger tekstene, Ellen Sejersted Bødtker har regi og spiller harpe, Ella Fiskum danser og har koreografi og Ole Henrik Moe spiller fiolin. De fleste spiller på glass.

– Han var litt skjør i den perioden

Forestillingen spilles på Ramme gård i Hvitsten, i nærheten av Drøbak. Nedre Ramme gård var en av Edvard Munchs boliger.

– Det var til Ramme han kom, utkjørt fra klinikken i København, sier Ellen Sejersted.

Munch skriver da at han vil slutte å male på så store lerreter.

– Men i praksis viste det seg at det han virkelig gjorde var å male det største bildet ever, «Alma Mater». Det fant han her på Ramme gård.

– Han var litt skjør i den perioden. Man skjønner at han måtte bort fra verden av og til, også fra seg selv, ta en liten pause, sier Henrik Rafaelsen.

– Fantastisk arbeidsom

Jeg vil ikke lenger være høflig. Jeg orker ikke bare å male kvist og negl og vorte. Eller folk som læser og kvinner som strikker. Bildene mine skal ses på hold. Det skal være levende mennesker der puster og føler. Lider og elsker.

Edvard Munch

Skuespilleren tror Munch skrev så mye som et forabeide til maleriene, og at tekstene også hjelper oss andre når vi senere skal se på dem.

Ellen Sejersted Bødtker har arbeidet med forestillingen «Hjerteblod» siden 2010. Hun sier Munch har noen temaer som han stadig kommer tilbake til: Liv og død og sjalusi for eksempel, og hun ville gå inn i noen av disse temaene. Hun har savnet det i litteratur og biografier om ham.

– Det er som regel skandaler, bohemsk og det med at han hadde et vanskelig liv. Sannheten er jo at han var fantastisk arbeidsom.

Hvor er en konge som en liden bakterie på Jorden. Der sidder min tante, strikker og arbeider. Hvordan i alverden kan hun nu sidde Der og enda være fornøiet.

Edvard Munch

Forestillingen går inn i 11 tablåer der et bilde gir temaene, som Skrik, Melankoli, Madonna, Livsfrisen.

– Disse store temaene berører oss like mye nå som da Munch jobbet med dem.