Movieboxen til Teknisk Museum

Glansdagene for maskinen er definitivt over, men nå kan den få sin renessanse på museum.

Moviebox

Movieboxen ble lansert i 1983 og revolusjonerte nordmenns syn på video.

Foto: Petter Sommer

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Å kose seg med film i egen stue har ikke alltid vært en selvfølge. På 80-tallet kom videofilmen til landet, og TV-kvelden skulle aldri bli den samme.

Men hvordan kunne videoen bli en suksess, når det nesten ikke fantes videomaskiner å spille dem av på?

Svaret ligger i en tung, svart koffert i slagfast plast, som vi slepte med oss hjem fra videobutikken. Vi snakker så klart om movieboxen.

Video til folket

– Det er tretti år siden i år, forteller Jimmy Joccumsen fra Jessheim.

I 1981 hadde Joccumsen halvlangt hår, bart og strikka slips. Som nyansatt sjef i Esselte Video Norge var det hans oppgave å få så mange som mulig til å bli hektet på det hotteste innen forbrukerelektronikk: videoen.

– Den gangen var det nesten ingen som hadde video, så vi satte oss ned og tenkte hva vi kunne gjøre for at de 90 prosentene av befolkningen som ikke hadde videomaskin kunne se video.

Artikkelen fortsetter unde bildet

Jimmy Joccumsen

Esselte video ble etablert i 1981.

Foto: Petter Sommer

Idémyldring på fest

Det var under en fest på filmfestivalen i Cannes at Joccumsen og noen kolleger fikk ideen om at de skulle kjøpe en videomaskin til hele Skandinavias befolkning.

Hvilket forhold hadde du til movieboxen? Fortell din historie nederst i artikkelen.

– Etter et par øl og en konjakk kommer gode ideer fort. Men når vi fikk regnet på det så skjønte vi at det var umulig, og da kom vi på ideen om at vi kanskje skulle få laget noen videomaskiner som kun skulle brukes til å se film og ikke noe annet.

Det var altså utleie av selve videofilmene Esselte ønsket å tjene penger på. Movieboxen skulle bare skaffe flere kunder.

Artikkelen fortsetter under bildet

Jimmy Joccumsen

Som nyansatt sjef i Esselte Video Norge var det Jimmy Joccumsen oppgave få så mange som mulig til å bli hektet på videoen.

Foto: Petter Sommer

På tur til Japan, fikk skandinavene kontakt med en produsent som sa seg villig til å lage maskinen. Men det var ikke uten vanskeligheter.

– De skjønte ikke helt at vi ikke ville ha blant annet innspillingsmuligheter. Problemet var at det ville innebære en så annerledes produksjon at det ville bli dyrere enn en vanlig video. I tillegg måtte den være robust, sier Joccumsen.

Milliardindustri

Da movieboxen ble lansert i 1983, ble den en kjempesuksess. Plutselig kunne hele Skandinavia leie film, og ikke minst teste før de kjøpte sin egen videospiller.

Esselte video ble en pengemaskin som i løpet av 1985 hadde en omsetning på en milliard kroner bare i Norge.

På det meste hadde de 35.000 maskiner ute i butikkene. Og det var ikke bare dedikerte videobutikker. Også bensinstasjoner, et tepperensfirma og et begravelsesbyrå stod på kundelisten.

Men hva skjedde egentlig med alle movieboxene når dvden tok over markedet?

Ryktene sier at Joccumsen tatt vare på en, som han nå skal gi til Teknisk Museum.

Les flere nyheter fra Oslo og Akershus. Følg NRK Østlandssendingen på facebook og twitter.