Flere ganger det siste halvåret har pasienter opplevd at de ikke får hjelp på Aker legevakt.
Dag Bayegan-Harlem opplevde det nå i februar.
– Da vi kommer til legevakten med den febersyke sønnen vår, går min kone inn mens jeg parkerer. Da får hun beskjed om at det egentlig er stengt, forteller Harlem. Saken ble først omtalt i Akers Avis Groruddalen.
Familien får til slutt komme inn på legevakten. Men lite bemanning på Aker gjør at dette ikke er første gangen, og det er flere pasienter som har opplevd å ikke å ha kommet inn før etter midnatt.
Strakstiltak innføres
Bare i januar hadde legevakten 4.700 pasienter, noe som er en økning på 30 prosent fra i fjor. Nå er ekstra tiltak, med blant annet økt bemanning, satt i gang.
Seksjonsoverlege på Aker legevakt, Bjørn Sletvold, mener dette er nødvending for at alle skal få behandling.
– For at alle skal få legehjelp så har vi økt legebemanningen over den siste delen av legevakten, sånn at vi har to leger tilgjengelig til vi stenger.
Strakstiltakene skal også gi bedre kommunikasjon mellom Aker legevakt og legevakten i Storgata.
– Vi ønsker jo ikke at noen skal oppleve at de ikke får hjelp på legevakten, sier Sletvold.
Han sier også at det er viktig å hjelpe de som er alvorlig syke først, men at alle skal få en vurdering hos helsepersonell før de eventuelt blir videresendt til legevakten i Storgata.
- Les også: Legevakt og akuttmottak flyttes, hvor skal du dra?
- Les også: Ledelsen ved Aker legevakt frykter for pasientenes sikkerhet
Varer kun til påske
Strakstiltakene skal vare til etter påske. Etter det må legevakten se om det er behov for økt bemanning videre.
Dag Bayegan-Harlem og hans familie fikk kjenne på bemanningsproblemene, og de er nå glad for at Aker er villige til å gjøre grep.
– Jeg tror at strakstiltakene vil kunne gjøre det bedre, fordi det vil hjelpe å få en ekstra legeressurs på kvelden. Én lege er for lite, to leger er bedre, sier Harlem.