Hopp til innhold

T-baneførerens monitor gikk i svart da 17-åring omkom

T-baneførerens monitor gikk i svart da en 17 år gammel gutt falt mellom perrongen og T-banevognen, og omkom på Høyenhall stasjon i fjor sommer. Toget kjørte 30 meter før føreren så at noe var galt.

Kommunikasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud, sier de tar sikkerheten på t-banen svært alvorlig.
Etter en dødsulykke på Høyenhall stasjon i fjor mener Statens havarikommisjon at t-banen må vurdere tiltak for å hindre at folk faller mellom plattform og tog.

17-ÅRING OMKOM: Gutten skulle antakeligvis prøve å banke på ruta, da han mistet balansen og falt ned mellom to vogner. I dag kom rapporten fra Havarikommisjonen om ulykken.

Ifølge Havarikommisjonens rapport har føreren av toget forklart at toget ble satt i bevegelse etter at dørene lukket seg som vanlig.

I rapporten står det:

«I det toget begynte å bevege seg forsvant bildet i monitorene, og fører antar at signalet kom tilbake da toget hadde beveget seg ca. 30 meter. Fører oppdaget da at noe var unormalt, og stoppet toget før siste vogn hadde passert plattformen.»

Ulykken skjedde 5. juli 2013. Alle nødetatene kom raskt til stedet, men det var ikke mulig å redde livet til den 17 år gamle gutten.

Ifølge Havarikommisjonen var det flere ting som gikk galt. 17-åringen var én av flere ungdommer som gikk av første vogn på Høyenhall stasjon. Da T-banen begynte å bevege seg, prøvde han å få kontakt med noen bekjente om bord, og var angivelig på vei til banke på ruta da han mistet balansen.

17-åringen falt mot siden av toget, men siden det var i bevegelse mistet han støtten, og falt dermed ned mellom to vogner og ble overkjørt.

Mellom vognene er det en rektangulær åpning på ca. 60 ganger 40 cm, og dermed mye mer plass enn det vanligvis er mellom perrongkanten og vognene.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Person omkom i ulykke på Høyenhall T-banestasjon

5. JULI 2013: Nødetatene kom raskt til ulykkesstedet, men kunne ikke redde livet til den 17 år gamle gutten.

Foto: Arild Gimse / NRK

Kurt A. Olsen, er avdelingsdirektør for jernbaneavdelingen i Statens havarikommisjon for transport. Han sier at de kommer med noen forslag til tiltak de mener T-banen bør se på, slik at denne type ulykker ikke skjer igjen. Han vil likevel ikke være for konkret.

– Sikkerheten er Sporveiens ansvar ene og alene, sier Olsen.

– Vi er kjent med at de har gjort sine analyser tidligere, og at de har kommet med en liste med nye tiltak. Vi er også kjent med at de ikke er gjennomført. Hvorvidt de kunne ha reddet liv her, er vi mer usikre på, sier han.

Ser på nye kamerasystemer

Cato Asperud

Kommunikasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud.

Foto: Heidi Fjørtoft Klokk / NRK

I Sporveien understreker de at de tar sikkerhet på alvor.

– Det var en svært tragisk hendelse, sier kommunikasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud til NRK.

Den gang mente kommunikasjonssjef Cato Asperud i Sporveien at det tekniske hadde virket som det skulle. Nå sier han at det kan ha vært en svikt i systemet.

– Havarikommisjonens rapport er grundig og vi tar den til etteretning.Vi har en ordning med kameraer som gjør at fører kan se langs vognsiden. Bruken av disse er først og fremst knyttet til stasjonsoppholdet og når passasjerene skal av og på, men de skal også virke etter at toget har begynt å kjøre, og der har det kanskje vært en svikt.

Han understreker at føreren handlet raskt, og ikke kan klandres.

Asperud sier at de stadig gjør utbedringer med disse kameraene.

– Vi er også i ferd med å se på andre kamerasystemer som kan være enda bedre.

– Men det er umulig for å unngå enhver ulykke. På Høyenhall stasjon er det en godt merket sikkerhetssone ytterst på perrongen, der folk ikke skal bevege seg når de ikke skal av og på. Det er nettopp for å skape avstand til vognene dersom man skulle falle, sier Asperud.