Moderne forstadsbane innen 2011

Holmenkollbanen skal bli en moderne forstadsbane der folk kan reise med de nye T-banevognene. Den nye banen er beregnet å koste 740 millioner kroner, hvorav halvparten skal investeres før ski-VM i 2011.

T-banestasjon
Foto: Knut Fjeldstad / Scanpix

I valget mellom å ruste opp banen til t-bane eller trikk , foreslår byrådet T-bane med tre ganger så stor kapasitet som trikk.

Det vil gi tre ganger så stor kapasitet som trikk ved store arrangementer i Kollen, sier samferdselsbyråd Peter N. Myhre til NRK Østlandssendingen.

- Ubegrenset kapasitet

- Med t-baneløsning så får vi ubegrenset kapasitet når det er store arrangementer i Holmenkollen. Blant annet Holmenkoll-søndag og ski- VM. Vi får en mye mere stabil og pålitelig t-banebetjening av den delen av byen, sier Myhre.

Han mener man kan fortsette å ha pendeldrift slik at Holmenkollbanen kan fortsette inn i tunnel-systemet østover i byen, slik at man får samme type vogner og samme type tog på alle t-banelinjene i Oslo med de fordelene det innebærer.

Kostbar modernisering

Dagens Holmenkollbane er så nedslitt at den må gjennom en kostbar modernisering. Valget har stått mellom å gjøre banen til en ren trikkelinje for blåtrikken eller en T-bane med tre ganger så stor kapasitet. Prislappen er omtrent lik, mellom sju og åtte hundre millioner kroner, hvorav halvparten skal brukes før ski-VM i 2011.

Det viktigste før VM er å bygge ut Holmenkollen stasjon slik at det kan kjøres 6-vognstog uten stopp underveis mellom Majorstuen og Holmenkollen. Dessuten må det legges strømskinne i bakken. Dagens bane tar nemlig kjørestrømmen fra kontaktledninger i lufta, mens en T-bane har strømskinne langs bakken.

- Det hele har en prislapp på 384 millioner kroner, halvparten av dette er Oslo-pakke 3 penger, halvparten er penger over kommunens budsjett, forklarer Myhre.

- Rekker dere å ha alt dette klart til ski-VM?

- Det er meningen at det skal ha alt dette klart i god tid før ski-VM, forsikrer Myhre.