Hopp til innhold

Frastjålet penger i sitt eget hjem, politiet har ikke ressurser til å etterforske

Sonja Brinsky har blitt frastjålet 30.000 kroner. Hun har politianmeldt tyveriene flere ganger, men politiet har ikke nok ressurser til å etterforske dem.

Sonja Brinsky

FORTVILET: Sonja Brinsky mistenker at en av assistentene hennes stjeler penger fra henne.

Foto: Vivian Stensrud / NRK

– Jeg har alltid med meg lommeboka. Jeg skriver ned beløp og har opptelling av kort ved hvert vaktskifte, forteller Sonja Brinsky.

I leiligheten på Sandaker i Oslo har hun begynt å ta sine forholdsregler. Etter at det siden november i fjor har forsvunnet penger, stoler ikke Sonja lenger på assistentene sine.

Finner ikke gjerningspersonen

For ni år siden ble Sonja lam fra brystet og ned etter en trafikkulykke. Etter det har hun vært avhengig av hjelp til det meste, og 13 assistenter går i turnus døgnet rundt. I november i fjor ble ett av kredittkortene hennes tappet for 7.500 kroner, og det ble stjålet 5.000 kroner fra borettslagets pengeskrin.

Svein Bakkevig

VIL GJERNE GJØRE MER: – Men vi har ikke ressurser til å etterforske denne saken videre, forteller fungerende påtaleleder ved Grønland politistasjon, Svein Bakkevig.

Foto: Robert Ellefsrød / NRK

Deretter har det vært flere tyverier fram til april i år. Til sammen har Sonja blitt frastjålet nesten 30.000 kroner. Hun er sikker på at det er en av assistentene som stjeler, men har ikke klart å finne ut hvem.

– Jeg har et omfattende vaktsystem. Dessuten bruker jeg kortene sjelden selv, slik at når jeg har oppdaget tyveriene, har det gått en del tid slik at jeg ikke kan vite akkurat når kortene har blitt tatt, forteller Sonja.

Kan ikke prioritere saken

Even Westervold

SNUR: DnB betaler tilbake pengene som har blitt tappet fra Sonjas kredittkort etter å sett på saken hennes på nytt.

Foto: DnB

Sonja har politianmeldt fire tyverier, men alle har blitt henlagt på grunn av manglende ressurser. Både Oslo politidistrikt og statsadvokatene har konkludert med at de ikke kan prioritere saken.

– Vi forstår at dette er en vanskelig sak. Vi skulle ønske vi kunne gjøre mer, men vi må prioritere mer alvorlige saker, sier fungerende påtaleleder ved Grønland politistasjon, Svein Bakkevig.

DnB snur

Sonja søkte om å få pengene tilbakebetalt fra banken, men fikk avslag på grunn av at assistentene kjente pinkoden. Men etter at NRK tok kontakt med DnB snudde de.

– Etter å ha fått all informasjonen, ser vi at det rette er å dekke dette. Så er det bare å beklage at det tok tid og at hun måtte klage to ganger, sier informasjonsdirektør i DnB, Even Westerveld.

– Dette går veldig inn på meg

Sonja har selv ansatt de 13 assistentene, som har organisasjonen Uloba som arbeidsgiver. De ansetter assistenter, som de med assistansebehov igjen kan ansette selv. Uloba sier saken er beklagelig, men kan ellers ikke å kommentere.

Tyveriene preger Sonja på mange måter. Blant annet sliter hun med å holde konsentrasjonen på jobb. Dessuten er det vanskelig å ha et normalt forhold til assistentene.

– Jeg har alltid hatt en god relasjon til dem, men nå er tilliten brutt. I tillegg gjør det meg deprimert. Jeg ønsker så inderlig å finne ut av hvem som stjeler, slik at jeg kvitte meg med vedkommende og få denne saken ut av verden, sier Sonja.