I den nye undersøkelsen fra Utdanningsetaten kommer det frem at minoritetselevene blir utsatt for vold på skolen nesten dobbelt så ofte som de etnisk norske elevene, skriver Aften.
Minoritetselevene opplever også oftere mobbing, både fra medelever og lærere, og de føler seg mindre trygge på skolen.
- Blir oppfattet som annerledes
Viggo Vestel ved NOVA forsker på flerkulturelle ungdomsmiljøer, og er ikke overrasker over resultatene.
- Selv om det blir stadig flere med innvandrerbakgrunn i Oslo, er de fremdeles en minoritet som skiller seg ut. De blir av mange oppfattet som annerledes og er dermed mer utsatt for mobbing og vold, sier Vestel til Avisen.
Han mener også at sosiale kår og konflikter mellom ulike innvandrermiljøer kan ligge bak resultatene.
Tett kontakt mellom skolen og foresatte
Forsker på politihøyskolen, Ragnhild Tombre Bjørnebekk, mener det er viktig å ta volden på alvor.
- At barn som selv blir utsatt for vold, utfører vold, er godt dokumentert i norsk og utenlandsk forskning. Disse barna opparbeider en aggresjon og kan bli voldelige selv, mener hun.
Tombre Bjørnebekk synes flere skoler bør følge Grans eksempel. På Gran skole brukes det mye ressurser på å forebygge vold og mobbing.
- Det er viktig med tett kontakt med foresatte til elevene og andre instanser som barnevern, politi og miljøarbeidere i bydelen slik at barna også følges opp etter skoletid, sier Arild Lillehagen, fungerende rektor på Gran.