– Vi bor jo i et steinland. Kommunen burde gå for noe kortreist, hvis det finnes.
Meningene er mange blant folk på gaten i det gamle arbeiderstrøket, Grünerløkka, som i dag er et populært boligstrøk hvor det bugner av kaféer, restauranter og kulturliv.
Hovedgaten gjennom den populære bydelen er under oppussing. Det skal legges brostein der trikken kjører, det skal legges kantstein og på fortauet skal det legges granittplater. Både kantstein og steinen på fortauet kommer fra Kina.
Mange kan levere norsk stein
Norsk Bergindustri er bransjeorganisasjonen for norske steinprodusenter. Ifølge dem er det mange norske bedrifter som kan levere samme type stein som kineserne.
En av steinprodusentene holder til i Larvik. De er Nord-Europas største eksportør av naturstein.
– Råstofftilgangen er absolutt til stede her, sier daglig leder i Lundhs AS, Thor-Anders Lundh Håkestad.
– Men vi ser litt for ofte at pris er en viktig og avgjørende faktor når det gjelder å velge importert stein fremfor norsk stein.
Kortreist stein er bra for klimaet
Bransjen erkjenner at den kinesiske steinen ofte er billigere enn det norske produsenter kan tilby. Men den er også mye mindre klimavennlig på grunn av transporten.
Ifølge rapporten Klimatrappen fra 2010 ble det beregnet at bruk av kinesisk granitt her i landet ga ni ganger mer utslipp enn bruk av norsk granitt.
– Oslo kommunes profil utad er at det skal være veldig bærekraftig. Vi skal ha en miljøvennlig by, sier generalsekretær Anita Helene Hall i Norsk Bergindustri.
– Da forstår jeg ikke den typen investeringer hvor du tar materialer fra utlandet, og helt fra Kina på den andre siden av jorda og bruker det her, sier Hall.
Det kan bli mer norsk stein i framtiden
Alle store offentlige innkjøp skal ut på anbud. I tråd med EØS-regelverket har Bymiljøetaten og de fleste etater i Oslo kommune lagt vekt på kvalitet og pris.
– Vi ser jo det at å importere stein til steinlandet Norge kan være vanskelig å skjønne, sier kommunikasjonsdirektør i Bymiljøetaten, Richard Kongsteien.
EU har imidlertid åpnet for at det kan legges større vekt på bærekraft og at varer skal være kortreist ved store offentlige anskaffelser.
– Dette vil Oslo kommune nå jobbe videre med, sier Kongsteien.
I den nye byrådsplattformen for Oslo står det at kommunen skal bruke innkjøpsmakten sin for å få på plass enda mer bærekraftige løsninger.
– Vi ønsker å stille stadig strengere klima- og miljøkrav når vi kan. Vi har tillit til at Bymiljøetaten gjør gode vurderinger i sine anskaffelser, sier byrådssekretær for miljø og samferdsel, Sindre Buchanan (MDG).