NRK Meny
Normal

Mer til tog og el-bil

Elektriske fremkomstmidler er vinnerne i budsjettforliket på Stortinget, både de som går på skinner og asfalt.

budsjettavtale stortinget

Høyre, Fremskittspartiet, Venstre og KrF presenterte budsjett-enigheten i vandrehallen fredag formiddag

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Partileder Trine Skei Grande fremstilte togsatsingen som Venstres største seier da Høyre, Fremskittspartiet, Venstre og KrF presenterte budsjett-enigheten i vandrehallen fredag formiddag.

Venstre ville i utgangspunktet ha to milliarder kroner mer til drift og vedlikehold av jernbanen enn Stoltenberg-regjeringen, mens den nye regjeringen plusset på 100 millioner kroner.

Fasiten ble 650 millioner kroner mer enn de rødgrønne til drift og vedlikehold. 250 av disse tas fra Solberg-regjeringens ekstrasatsing på vei, nærmere bestemt fra det som var tenkt brukt til tunnel-vedlikehold.

Mindre forsinkelser

Venstres nestleder Ola Elvestuen sier at den økte vedlikeholdspotten vil ha stor betydning for pendlerne i Oslo-området, der mange av togforsinkelsene skyldes gamle spor og slitte signal- og strømforsyningsanlegg.

- Vi får tatt unna mer av vedlikeholdsetterslepet, og det blir mindre forstyrrelser og stopp i trafikken, noe det er altfor mye av nå.

- Det skal bli tryggere å ta toget, for du skal vite at du kommer hele veien fram, sier Elvestuen.

Ny Svinesundsbro?

I tillegg til vedlikeholdspotten betyr budsjettforliket 100 millioner planleggingskroner som er øremerket InterCity-triangelet.

- Det som er viktig her er at vi planlegger InterCity hele veien til Skien, Lillehammer og Halden, men også strekningen videre sørover til Gøteborg, sier Ola Elvestuen.

Å se på InterCity ikke bare som et pendlertiltak på Østlandet, men som en tilkobling til Gøteborg, Øresunds-regionen og resten av Europa, betyr blant annet at en ny Svinesundsbro for jernbanen må utredes.

Selv om mellompartiene har tatt en del penger fra vei til jernbane, er det langt igjen før miljøorganisasjonene er fornøyd.

- Vi bruker fremdeles mye mer på vei enn vi bruker på jernbane, og det er ikke det som skal til hvis vi skal kutte utslippene fra transportsektoren, sier leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender.

Flere elbiler

Noe miljøbevegelsen er svært tilfreds med, er momsfritaket som innføres på leasing av elbiler. Dette vil ha større praktisk betydning enn togsatsingen, tror leder Marius Holm i miljøstiftelsen ZERO.

- Dette betyr at firmabilene også kan bli elektriske. De fleste firmaer leaser firmabilene til sine ansatte. Når de ikke har hatt momsfritak, har elbiler vært dårlig butikk for firmaer.

- Nå blir det god butikk, og jeg tror firmaer som har ansatte som trenger bil i hverdagen vil kjøpe elbiler i massevis. Det kommer til å booste elbil-salget enda mer, så dette er veldig viktig og veldig bra, sier Marius Holm.

Skulle Holms spådom gå i oppfyllelse, vil det trolig også "booste" debatten om elbilene skal kastes ut av kollektivfeltene.

Vegdirektoratet er blant dem som frykter at det skal bli så mange av dem at de sperrer for bussene.

Les: Elbil-eiere kan miste kollektivfordel