Når togene står eller er kraftig forsinket må NSB sørge for alternativ transport for sine passasjerer. Men de er ikke flinke nok, mener Riksrevisjonen.
I en rapport konkluderer de med at alternativer som buss og drosje ikke er bra nok for passasjerene. Passasjerene får også for dårlig informasjon. Hverken på stasjonene eller i NSB-appen er informasjonen til de reisende god nok når forsinkelsene oppstår, mener det statlige kontrollorganet.
– Mange passasjerer opplever at informasjon ikke når frem, er utydelig og det er vanskelig for passasjerene å få med seg hvilke løsninger som tilbys, sier ekspedisjonssjef i Riksrevisjonen, Therese Johnsen.
To eksempler er dårlig skilting og at kundeveilederne ikke gir god nok informasjon.
Gir ekstra reisetid
Over 11 prosent av persontogene var forsinket i fjor. Det utgjorde 11 700 forsinkelsestimer. I tillegg kommer innstillinger.
For ikke-planlagte avvik har NSB som mål at det skal gå maksimalt en halvtime til første buss er på stedet. Men på sentrale strekninger i Intercity-triangelet Lillehammer-Skien-Halden via Oslo var ventetiden i fjor gjennomsnittlig 53 minutter.
«Alternativ transport tar i de fleste tilfellene lengre tid enn ordinær togtransport i rute. Ofte får passasjerene ikke god nok informasjon, verken ved de planlagte eller de ikke-planlagte avvikene», står det i rapporten.
-Det tar for eksempel en time ekstra å reise fra Drammen til Oslo ved et ikke-planlagt avvik, enn om en skulle ha tatt toget, fastslår Johnsen.
NSB vil ha bussterminal
NSB mener det er naturlig at reisetiden øker når de må sette inn alternativ transport.
– Kritikken er berettiget hvis man forventer at buss for tog er like effektivt som toget, sier kommunikasjonssjef i NSB Persontog, Åge-Christoffer Lundeby.
– Hva gjør dere for å bedre situasjonen?
– Vi har holdt på lenge for å bedre informasjonsopplegget og håndteringen av buss for tog, sier Lundeby.
Han sier de samarbeider med Jernbaneverket. Et problem er kapasiteten i Trelastgata utenfor Oslo S. Der er det plass til 40 busser, mens behovet kan komme opp i 100 når flere togstrekninger er stengt.
– Vi ønsker oss en bussterminal i tilknytning til spor 19, sier Lundeby.
Riksrevisjonen mener at Samferdselsdepartementet må følge opp at NSB, Jernbaneverket og andre samferdselsaktører styrker koordineringen ved innstillinger og store forsinkelser.