Miljø- og samferdselsbyråd i Oslo Lan Marie Nguyen Berg sier de er nødt til å øke inntektene i bomringen for å finansiere Oslopakke 3. Derfor økes alle bomsatsene, og elbilister skal ikke lenger passere gratis.
– I rushen må elbilene betale 10 kroner fra 2018. Det mener jeg er naturlig når bompengene også øker for de andre trafikantene. Det viktigste er at det alltid er billigst å velge det miljøvennlige alternativet, sier Berg.
Dette sa Berg på vei inn til de avsluttende forhandlingene søndag kveld. Etter at partene til slutt ble enige, viser det seg at elbilister må betale i bomringen hele døgnet fra 2018.
Det vil koste 20 kroner i rushtiden og 10 kroner ellers. Fra 2020 vil dette øke til henholdsvis 30 og 20 kroner.
– Klare til å være med på å betale
Generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu sier at elbilistene vil være med på å bidra i bomringen.
– Dagens elbilister er selvsagt klare til å være med på å betale noe, men da må vi virkelig trappe opp salget av elbiler fremover hvis vi skal nå målet med bare nullutslippsbiler fra 2025.
Hun mener det viktigste er at prisforskjellen for elbiler og biler som går på fossilt brensel er stor nok. Samtidig råder hun politikerne til å være forsiktige med opptrappingen av bomavgiftene for elbilistene.
Til å leve med
Naturvernforbundet har kjempet imot en utbygging av E18 vestover. Leder Lars Haltbrekken er likevel fornøyd med avtalen som sikrer utbygging mellom Lysaker og Strand. En videre utbygging fra Strand og forbi Asker sentrum er foreløpig i det blå.
– Denne avtalen er til å leve med. Det ser betydelig bedre enn det gjorde for noen uker siden. Man er enige om å redusere biltrafikken inn til Oslo kraftig. Og det ligger en betydlig satsing på kollektivtrafikk, gående og syklende.
– Men det er ikke en skrinlegging av E18 slik dere har ønsket?
– Det som er viktig er at Vegvesenet må komme tilbake med en reduserte planer for den videre utbyggingen, som gjør at det finnes alternative planer som ikke innebærer en videre kapasitetsutvidelse.
NAF er lunkne
Kommunikasjonssjef i NAF Inger Elisabeth Sagedal er lunken til avtalen som nå snart er klar. Hun mener det en en mellomløsning som kan være vanskelig å gjennomføre.
– Vi tror finansiering gjennom bompenger har sine begrensinger og at Staten må inn med mer penger.
Samtidig tror hun mange vil bli skuffet over at E18 vestover er nedskalert.
– Vi håper dette likevel gir en løsning som gjør det enklere å være trafikant, uansett om man sykler, tar buss eller kjører bil, sier Sagedal.