Hopp til innhold

MDG-Rasmus: – Dette gjør meg forbanna

– Jeg kjenner ingen som vil ha flere biler på veiene, sier Rasmus Hansson (MDG) etter statens brudd på E18-enigheten.

E18 Ramstadsletta mot Blommenholm

14 FELTER: På ett punkt på Ramstadsletta består E18-prosjektet av 14 felter inkludert seks motorveifelter, av- og påkjøringsfelter, egen bussvei og lokalvei. Nå går det mot sammenhengende utbygging.

Foto: Statens vegvesen

MDG vil foreslå for Stortinget at den lokale enigheten skal følges. Den innebærer at ny E18 fra Lysaker og vestover i første omgang kun skal bygges fram til Strand.

– Vi regner med at de andre partiene heller vil stille seg bak det brede lokale flertallet enn å støtte Frps motorveibonanza, sier De Grønnes eneste stortingsrepresentant.

Tilbake til forhandlingbordet?

Hvis ikke anser Hansson hele Oslopakke 3-avtalen som brutt.

– Når er avtale er brutt, er det tilbake til forhandlingsbordet. Da er Miljøpartiet De Grønne tilbake til vårt primærstandpunkt, nemlig ingen motorveiutbygging vestover i det hele tatt, men bedre miljø- og kollektivløsninger på den veien vi har, sier han.

Miljøpartiet De Grønne i forkant av landsmøtet

FORBANNA: Rasmus Hansson (MDG) er sint på statens brudd på Oslopakke 3-avtalen. Her sammen med partiets andre nasjonale talsperson Une Bastholm på tirsdagens pressekonferanse i forkant av landsmøtet.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Klart i strid

Det var i går Statens vegvesen anbefalte Samferdselsdepartementet å gå inn for en sammenhengende utbygging av E18-strekningen fra Lysaker til Ramstadsletta i Bærum, inkludert Høviktunnelen.

Det er klart i strid med Oslopakke 3-forliket mellom Oslo kommune og Akershus fylkeskommune fra juni i fjor.

Der var partene enige om kun å bygge de første 2,5 kilometerne mellom Lysaker og Strand i første omgang, og om å være uenige om resten:

  • «Høviktunnelen og Ramstadsletta bygges ikke i 1. etappe. Oslo og Akershus understreker at man på det nåværende tidspunkt, for sin del, ikke har konkludert hvordan utbyggingen av E18 Strand – Drengsrud konkret skal gjennomføres.»
Nasjonal transportplan.

STORE ULEMPER: E18-kompromisset gir dobbel byggetid og en ekstrakostnad på 200 millioner kroner, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen var med på å utforme det skjøre kompromisset. Nå har pipa fått en annen lyd.

Verre enn forutsatt

– Den avtalte etappedelingen har langt flere ulemper og høyere kostnad enn det som ble forutsatt og antatt. Vi kan ikke forsvare en etappedeling på Strand, sier Moe Gustavsen.

I brevet til Samferdselsdepartementet ramser Statens vegvesen opp ulempene:

  • Høyere miljøbelastning ved at Høviktunnelen ikke bygges.
  • Trafikalt uheldig.
  • Dobbel byggestid (ti år i stedet for fem).
  • Flere hus må rives.
  • Ekstrakostnad på 200 millioner kroner.
  • Forskuttering av 600 millioner kroner.

Det var i forbindelse med at Nasjonal Transportplan ble lagt fram i april Samferdselsdepartementet ba Statens vegvesen om en nærmere vurdering av et opphold i utbyggingen.

Allerede da var samferdelsminister Ketil Solvik-OIsen (Frp) svært skeptisk til det han kalte et «komma» på Strand.

– Dette gjør meg forbanna, sier Rasmus Hansson.

– Regjeringa viser null respekt for lokaldemokratiet og et lokalt bompengesamarbeid basert på tillit, som har tjent Oslo og Akershus godt i 30 år.

Oslo kommune med oppkjøp av Hafslund.

EGNE BOMPENGER: Byrådsleder Raymond Johansen mener at bilistene snart må få vite hvor mye egne E18-bommer vil koste dem.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Vil vite prisen

Også byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (Ap), mener at staten viser manglende respekt for lokaldemokratiet.

Han mener også at bilistene har krav på snart å få vite hvor mye bompengene på E18 vil koste i tillegg til det ordinære bompengesystemet.

– Konsekvensene av utbyggingen blir at bilistene må ut med kanskje oppimot 120 kroner ekstra pr. dag, og at hele E18 blir et pengesluk som kommer til å gå på bekostning av veldig mange andre prosjekter, sier han.

Trolig flertall

Stortinget har tidligere sagt ja til ny E18 flere ganger. NRK har grunn til å tro at det er flertall for en sammenhengende utbygging selv om dette er i strid med det lokalpolitiske kompromisset.