Der nye E18 skal bygges gjennom Ås og Ski, har Statens vegvesen lovet å erstatte all dyrkbar jord og lage nye åkre.
Målet var å dyrke opp skogområder der det er fjellgrunn. Men det blir det lite av, hvis Vegvesenets planer godkjennes.
I stedet for å gjøre om steinete skogsområder til frodige kornåkre ved hjelp av jord fra E18-traséen, vil Vegvesenet flytte det meste av jorda til allerede dyrkede eller dyrkbare områder. Det er i strid med forutsetningene, mener bonde Knut Røed.
– Vi er skuffet over forslaget til reguleringsplan som er lagt frem. Det er kun 30 mål som er innenfor det de lovte i utgangspunktet, sier Knut Røed, som representerer 35 grunneiere i Ski kommune som må avstå jord til E18.
50 fotballbaner
Den nye motorveien, som skal erstatte dagens tofeltsvei, vil legge beslag på 400 mål dyrket mark i Ås og Ski. Det tilsvarer over 50 fotballbaner.
Hvert eneste mål skulle erstattes med ny jord, men det viser seg at det er vanskelig å finne egnede skogsområder, sier planleggingslederen for E18 mellom Retvet og Vinterbro.
– Da vi startet ny-jord-prosjektet, gjorde vi et søk for å finne arealer som ikke kan brukes til noe annet, som for eksempel steingrunn. De arealene vi fant var for små og de lå ikke inntil dyrket mark som drives i dag, sier Lisa Steinnes Rø, planleggingsleder for E18 i Statens vegvesen.
Noen steder kom også oppdyrking i konflikt med kulturminnevern eller friluftsliv.
– Vi har meldt inn veldig mange områder
Jordflyttingsprosjektet skulle bety at det totale arealet av dyrket og dyrkbar mark i Ås og Ski skulle holde seg uforandret med den nye motorveien, men regnestykket går solid i minus.
De 160 millioner kronene som det anslås at jordflyttingen vil koste, vil ikke være bortkastet. Jorda fra traséen skal brukes til å forbedre jorder som har dårlig kvalitet eller til å dyrke opp områder som ikke brukes.
Vegvesenet sier det er bøndene selv som har foreslått hvilke områder som skal forbedres. Lederen for grunneierlaget har en annen versjon.
– Vi har meldt inn mange, mange områder som kan dyrkes opp. Dette er såkalt ikke-dyrkbar jord i dag, men som Statens vegvesen av ulike årsaker har valgt å ta ut av planen. Vi mener det er mer enn nok muligheter til å oppfylle forpliktelsene hvis viljen er der, sier Knut Røed.