Hopp til innhold

Marsjordre til kommunene om akutte lufttiltak

– Kommunene har masse muligheter for å sette inn akutte tiltak når luftforurensningen er for høy, sa samferdselsministeren på et møte med miljøbyrådene i Oslo og Bergen i dag. Byene venter likevel på flere verktøy.

Miljøbyrådene i Oslo og Bergen

GRENSA BRUTT: Luften i flere storbyer har vært for forurenset i år. I dag innkalte samferdselsministeren miljøbyrådene Lan Marie Berg fra Oslo, byutviklingsbyråd Anna Elisa Tryti og miljøbyråd Julie Andersland fra Bergen for å diskutere tiltak.

Foto: NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Gi gratis buss, feie gatene mer, høyere bomtakster, datokjøring og å bortvise skip fra havna er blant tiltakene samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener kommunene kan ta i bruk på dager med akutt høy luftforurensning.

I dag hadde han kalt inn miljøbyrådene i Oslo og Bergen for å gå gjennom kommunenes verktøykasse i kampen mot akutt luftforurensning.

– Vi har gått gjennom lovverket, for å klargjøre for kommunene hva de kan sette inn av akuttiltak for å bedre klimaet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til NRK.

– Er dette en marsjordre til kommunen, mens dere skal jobbe med de lange løpene?

– Det er en god oppsummering, men kommunene må selv bestemme hvilke verktøy de vil bruke.

Vurderer tiltak på nytt

Det er forurenset luft

I Oslo har man oppfordret til å la bilene stå når luften har vært for forurenset.

Foto: Erik Engen / NRK

Både Bergen og Oslo etterlyser likevel enda flere muligheter.

– Vi trenger åpenbart flere verktøy. I Bergen har vi brukt alt det vi har tilgjengelig, nå trenger vi å få på plass lavutslippssoner og miljødifferansierte bompengetakster, sier miljøbyråd Julie Andersland.

Også Oslos miljøbyråd Lan Marie Berg var misfornøyd med at Solvik-Olsen ikke kunne komme med noen avklaring på det hun mener er et av de mest effektive tiltakene for å få bukt med forurensningen.

Samferdselsministeren sier at departementet jobber med å se på en løsning med permanente lavutslippssoner, slik stortinget har vedtatt.

Oslo ønsker dieselforbud

Dieselforbud er noe av det som står øverst på Oslos ønskeliste - og Ap/SV/MDG-byrådet har tidligere etterlyst et svar fra departementet på om det kan innføres.

I dag sier Solvik-Olsen at det er opp til Statens Vegvesen å avgjøre om man kan forby dieselbiler også på statlige veier, slik som ring 3 for eksempel. Et svar miljøbyråden i Oslo ikke var fornøyd med.

– Det er alvorlig at han skyver denne avgjørelsen over til veivesenet, sier Berg.

– Veieieren må få vurdere om det er et tiltak som har nytte i forhold til luftkvalitet. Isåfall er det et tiltak som blir tatt i bruk. Hvis de mener det er et tiltak som stort sett er symbolsk og som bare flytter forurensningen vil de sannsynligvis gå mot, svarer samferdselsministeren.

Har brutt grensa

Mens Bergen har forsøkt seg med datokjøring, har Oslo-byråden oppfordret folk til å la bilen stå på de mest forurensede dagene.

Forurensningen har likevel vært ulovlig høy i begge byene i år.

Forurensningsforskriften sier at timeverdien for NO2 kan overstige grenseverdien på 200 mikrogram per kubikkmeter maksimalt 18 ganger i løpet av et kalenderår.