– Da trykker jeg på power-knappen, så står det «welcome, starting, go». Da bare setter du den i gir, og kjører.
Informasjonssjef Morten Brusletto i Hyundai Norge viser stolt fram bilen som den koreanske bilfabrikanten nå har begynt å serieprodusere for et kommersielt marked.
Den er lydløs, og det eneste utslipp er rent vann. Kreftene får den fra en tank med hydrogen. Flere andre bilprodusenter satser over samme miljøvennlige lest, blant andre har Toyota klar en hydrogenbil som i år skal selges i flere land.
Men så er det slutt på moroa, for bilene kommer neppe til Oslo-området med det første. Her er det nemlig for få fyllestasjoner for hydrogen.
Ikke tilstrekkelig mange
Det finnes noen teststasjoner for hydrogen, men ikke tilstrekkelig for å starte bilsalg til private kunder, mener Hyundai Norge.
– Dette ville vært et interessant marked, hvis infrastrukturen var på plass, sier Brusletto.
- SE OGSÅ: Hvordan lager man hydrogen
Kun noen få eksemplarer av Hyundais ix35 FCEV er solgt til kommuner og offentlige etater.
Fikk avslag
Selskapet Hyop driver fem små teststasjoner for hydrogenfylling på Østlandet, deriblant en på Økern i Oslo.
Til å forsyne de rundt 20 bilene som triller rundt i området har dette holdt, men når bilprodusentene nå ser etter markeder for sine nye nullutslippsbiler er daglig leder Ulf Hafseld enig i at det må satses bedre.
Nylig fikk selskapet avslag på søknad om støtte til bygging av nye og større hydrogenstasjoner.
Hyop har Akershus fylkeskommune og Oslo kommune i ryggen, men trenger penger fra Staten for å virkeliggjøre planene.
- LES OGSÅ: Kutter støtten til hydrogenstasjoner
- LES OGSÅ: Satser stort på hydrogentransport
– Ikke godt nok
Tidligere var det Transnovas oppgave å gjøre transportsektoren mer grønn og klimavennlig, fra nyttår tok Enova over.
Kommunikasjonssjef der, Eiliv Flakne, sier de i hvert fall trenger et halvt år på å legge en strategi for hvilke energibærere som skal få tilskudd.
Dette er ikke godt nok, mener leder for Akershus Venstre, Solveig Schytz.
– Her trengs en rask avklaring fra Enova om at de skal prioritere bygging av hydrogenfyllestasjoner. Vi må ha stasjoner som er store og robuste nok, det er en forutsetning for at bilprodusentene skal levere klimavennlige biler i Norge, sier hun.