Hopp til innhold

Nesten halvparten får ikke plass på spesialskole

Det er en stor økning til spesialskolene i Oslo. Nesten halvparten av årets nye søkere står foreløpig uten plass.

Elev Duriab Uddin og lærer Kristin Bjørnskau Grimsrud

MULTIHANDIKAPPET: Bokstaver og bilder skal kobles sammen. Elev Duriab Uddin får nær undervisning av lærer Kristin Bjørnskau Grimsrud i en av spesialklassene på Marienlyst skole.

Foto: Ingvill Tandstad / NRK

– Her kommer en ny bokstav, hvem hører den til?

Lærer Kristin Bjørnskau Grimsrud viser elev Duriab Uddin en lapp med bokstaven "K". 15-åringen som sitter i rullestol og er multihandikappet, peker mot bilde av læreren.

– Riktig, det er Kristins bokstav, det er bra.

De sitter i et klasserom for seg selv på Marienlyst skole. Denne skolen har 836 elever og av dem går 28 i spesialklasser.

Mange uten plass

Klasserommene her har heiser, rullestoler og mange andre hjelpemidler som ikke finnes i vanlig skole.

Og det er mange foreldre av barn med særskilte behov som ønsker seg skoleplass i en av Oslos spesialklasser.

Årets opptak har 270 nye søkere mot fjorårets 229. Økningen er betydelig større enn i elevtallet ellers.

Mange får avslag og så langt står 43 prosent av søkerne uten plass.

Ingunn Ulfsten i FFO

Ingunn Ulfsten i FFO tror mange søker seg til spesialskoler fordi nærskolene har for dårlig kompetanse og lite ressurser.

Foto: FFO

– Det er utfordrende for familier som ikke får det tilbudet som foreldrene mener er best for barna. Samtidig er det en fallitterklæring for den offentlige skolen at så mange søker spesialtilbud.

Det mener Ingunn Ulfsten, fagpolitisk leder i Funksjonshemmedes fellesorganisasjon.

Heller nærskole enn spesialskole

Selv om mange foreldre ønsker spesialskole for sine barn, mener både FO og Norsk Handikapforbund at det beste er at barna går på nærskolen. De jobber for at den vanlige skolen skal bli bedre.

– For de aller fleste vil et tilpasset tilbud på nærskolen være best. Skolen er et nærmiljøsenter, foreldre bygger nettverk og barna får venner i området. Dette er like viktig for barn med funksjonshemminger som for andre barn.

Men burde man, inntil nærskolen kommer opp på det nivået man ønsker, etablere flere spesialskoleplasser i Oslo?

Rektor på Marienlyst

Opptaket av nye elever er sentralisert. Det er de med størst behov som først får plass, forteller rektor Knut Erik Brændvang.

Foto: Ingvill Tandstad / NRK

– Nei, vi tror ikke svaret er å gå tilbake og starte med spesialskolen igjen, det blir feil retning å gå. Dette er et signal om å jobbe bedre med nærskolene.

Setter pris på tilbudet

Spesialelevene på Marienlyst kommer fra hele byen og de har forskjellige behov. En gruppe har multifunksjonshemminger og en annen psykisk utviklingshemming og autisme. Foreldrene virker veldig fornøyde med tilbudet, forteller rektor Knut Erik Brændvang.

– Alt er tilrettelagt og tilbudet blir i stor grad til i samarbeid med foreldrene. Det var ingen som søkte seg bort herifra i fjor.

Oslos skolebyråd Anniken Hauglie (H) vil ikke kommentere saken.

Elev Duriab Uddin og lærer Kristin Bjørnskau Grimsrud

Duriab Uddin går i M-klassen på Marienlyst skole. Der er de 12 elever med multifunksjonshemminger. Oslo kommune har tilsammen 828 skoleplasser for spesialundervisning.

Foto: Ingvill Tandstad / NRK