– Her kommer en ny bokstav, hvem hører den til?
Lærer Kristin Bjørnskau Grimsrud viser elev Duriab Uddin en lapp med bokstaven "K". 15-åringen som sitter i rullestol og er multihandikappet, peker mot bilde av læreren.
– Riktig, det er Kristins bokstav, det er bra.
De sitter i et klasserom for seg selv på Marienlyst skole. Denne skolen har 836 elever og av dem går 28 i spesialklasser.
Mange uten plass
Klasserommene her har heiser, rullestoler og mange andre hjelpemidler som ikke finnes i vanlig skole.
Og det er mange foreldre av barn med særskilte behov som ønsker seg skoleplass i en av Oslos spesialklasser.
Årets opptak har 270 nye søkere mot fjorårets 229. Økningen er betydelig større enn i elevtallet ellers.
Mange får avslag og så langt står 43 prosent av søkerne uten plass.
– Det er utfordrende for familier som ikke får det tilbudet som foreldrene mener er best for barna. Samtidig er det en fallitterklæring for den offentlige skolen at så mange søker spesialtilbud.
Det mener Ingunn Ulfsten, fagpolitisk leder i Funksjonshemmedes fellesorganisasjon.
- LES OGSÅ: - Får ikke velge studieretning selv
- LES OGSÅ: - Halvparten av skolene må tilrettelegge bedre
Heller nærskole enn spesialskole
Selv om mange foreldre ønsker spesialskole for sine barn, mener både FO og Norsk Handikapforbund at det beste er at barna går på nærskolen. De jobber for at den vanlige skolen skal bli bedre.
– For de aller fleste vil et tilpasset tilbud på nærskolen være best. Skolen er et nærmiljøsenter, foreldre bygger nettverk og barna får venner i området. Dette er like viktig for barn med funksjonshemminger som for andre barn.
– Men burde man, inntil nærskolen kommer opp på det nivået man ønsker, etablere flere spesialskoleplasser i Oslo?
– Nei, vi tror ikke svaret er å gå tilbake og starte med spesialskolen igjen, det blir feil retning å gå. Dette er et signal om å jobbe bedre med nærskolene.
Setter pris på tilbudet
Spesialelevene på Marienlyst kommer fra hele byen og de har forskjellige behov. En gruppe har multifunksjonshemminger og en annen psykisk utviklingshemming og autisme. Foreldrene virker veldig fornøyde med tilbudet, forteller rektor Knut Erik Brændvang.
– Alt er tilrettelagt og tilbudet blir i stor grad til i samarbeid med foreldrene. Det var ingen som søkte seg bort herifra i fjor.
Oslos skolebyråd Anniken Hauglie (H) vil ikke kommentere saken.