Det kan blant annet ramme 3.000 nye boliger langs Skårersletta i Lørenskog, en kommune som gjerne blir fremstilt som flinkest i klassen når det gjelder sentrumsnær utbygging.
Fra senter til senter
– Der ønsker vi å bygge et attraktivt sentrum med bykvaliteter, sier ordfører Ragnhild Bergheim (Ap).
Sentralt i planene er ombygging av den 800 meter lange fylkesvei 353 Skårersletta – mellom de to store kjøpesentrene Metro og Triaden – til miljøgate med prioritet for gående, syklende og buss.
– Skårersletta skal være livsnerven i det nye sentrumet. Den er ganske lang, så der kan det skje mye. Men det vil koste en del å få det på plass, sier ordføreren.
Propp i systemet
Ombyggingen av veien er foreløpig grovt beregnet å koste 350 millioner kroner, men kommunen tror sannheten ligger nærmere en halv milliard. Det er penger veieier Akershus fylkeskommune ikke har.
– Det kan nok hende at det oppfattes at vi blir en propp i systemet, innrømmer fylkesdirektør for samferdsel, Thomas Tvedt.
Sprenger rammene
I sitt nye handlingsprogram for samferdsel viser fylkeskommunen til at mange Akershus-kommuner har ambisiøse planer om å dreie veksten mot byer og tettsteder.
Ifølge handlingsprogrammet omfatter planene tiltak på fylkesveinettet som sprenger alle økonomiske rammer.
- Opprusting av Storgata i Lillestrøm.
- Ombygging av Skårersletta til miljøgate.
- Opprusting av Kirkeveien i Ski.
- Nye kollektivgater på tvers av jernbanen i Ås og Vestby sentrum.
- Omlegging av Kirkeveien gjennom den nye bydelen Føyka i Asker sentrum.
Positiv utvikling
– Vi vil se på alle mulige måter å løse den økonomiske utfordringen på slik at den utviklingen som er veldig positiv i disse tettstedene ikke stopper opp, sier Thomas Tvedt, som understreker at fylkeskommunen allerede er tungt inne i Ski.
– De pålegger jo oss å bygge tett rundt kollektivterminaler og slike ting, repliserer Ragnhild Bergheim.
– Hvis vi tar vår del av ansvaret for å bygge masse boliger, må både fylke og stat være forberedt på å være med og bekoste litt av det vi må ha for å få gode og attraktive bomiljøer, sier hun.
Kommunene overtar?
Thomas Tvedt og Akershus fylkeskommune vil nå diskutere om noen av de aktuelle veiene bør bli kommunale, slik at kommunene overtar regningen.
Mer penger fra grunneiere når tomter langs veien blir mer verdt og parkeringsrestriksjoner for å redusere behovet for bilvei er andre muligheter.
– Også er det jo et spørsmål om annen type finansiering, som eventuelt bommer, sier Tvedt.
Nok bommer
Ragnhild Bergheim avviser ikke at kommunen kan være villig til å bidra med noe, og sier at det også er lagt opp til grunneierbidrag på Skårersletta. Men bom-ideen avfeier hun.
– Det er på plass én bomring, og det kommer snart en bomring til. Jeg tror vi skal prøve å finne andre finansieringsformer før vi får en indre bom i Lørenskog også, sier hun.
- Les også: Boligflukten ut av Oslo øker
- Les også: Rekordmange flytter til Akershus
- Les også: Øvre Romerike i Akershus øker mest