Hopp til innhold

Store avtalebrudd blant Oslo kommunes renholdsselskaper

Blant 13 av de 14 renholdsfirmaene kommunen har avtale med er det oppdaget avtalebrudd.

Rengjøring

Brudd på arbeidstidsbestemmelser, at ansatte får lavere timelønn enn tariffavtale samt manglende overtidsbetaling og skattetrekk, er av avtalebruddene. Illustrasjonsfoto.

Foto: Scanpix / SCANPIX

En ny revisjonsrapport viser brudd på avtaler om blant annet arbeidstids- og lønnsbestemmelser hos ti av 14 renholdsfirmaer Oslo kummune har avtale med, skriver Dagbladet.

I alt tretten av fjorten selskaper Oslo kommune har avtale med begikk avtalebrudd med kommunen.

Avvik i tjenestepensjon, arbeidsavtaler, lavere timelønn enn tariffavtale, manglende overtidsbetaling, manglende skattetrekk og skattekort og feil utbetaling av feriepenger er noen av avvikene som avdekkes i rapporten.

Ved tre av selskapene er det også blant annet avdekket brudd på helse miljø og sikkerhet, og Oslo kommune har bedt dem rette opp i forholdene.

Brudd på arbeidstidsbestemmelsen

Det er revisjonsselskapet BDO som har utarbeidet rapporten, og de har funnet brudd på arbeidstidsbestemmelsen.

Selskapet skriver blant annet om en arbeidstaker som i alt arbeidet 282,5 timer på en måned.

Kommunen gjennomførte revisjonen

Det ble rundt starten av det nye året avslørt en rekke lovbrudd i forskjellige renholdsbyråer, deriblant bemanningsselskapet Adecco. Da valgte direktøren for Adecco-helse å gå av.

Oslo kommune har i løpet av våren gjennomført en revisjon av avtalene kommunen har hatt med renholdsfirmaer, skriver NTB.