Hopp til innhold

Ny Lambertseter-bane på skinner igjen

I dag er det slutt med buss for bane på strekningen Karlsrud-Bergkrystallen. Ifølge Ruter kan passasjerene vente seg en raskere og roligere T-banereise.

Munkelia stasjon

Munkelia stasjon er et av stoppene på T-banens linje 4 til Bergkrystallen som nå har blitt oppgradert til Metrostandard.

Foto: Knut Erik Solhaug/NRK

Lambertseterbanen har vært stengt siden april på grunn av oppgradering av stasjonene Brattlikollen, Karlsrud, Lambertseter og Munkelia.

Stasjonene har blitt oppgradert til Metrostandard som vil si at stasjonene er universelt utformet. For eksempel er det ingen høydeforskjell mellom plattformen og gulvet i T-banevognene, skriver Ruter på nettsidene sine. Det er også merking for blinde og svaksynte.

I tillegg til stasjonsoppussingen har banestrekningen Brattlikollen – Bergkrystallen blitt rehabilitert.

– Oppgraderingen vil gjøre at vi kan øke farten noe, det blir mindre støy og det vil gi en økt reiseopplevelse, sier kommunikasjonsrådgiver Gro Tvedt Anderssen.

– Bygger for fremtiden

Kollektivselskapet takker nå alle passasjerer for tålmidgheten i anleggsperioden.

– Vi hadde innkjøringsproblemer i starten fordi vi hadde for få busser, men det ble løst i løpet av to uker. Så vi synes passasjerene har vært veldig tålmodige, sier Anderssen.

Fortsatt er det flere T-banestrekninger som ikke er oppdaterte. Kolsåsbanen ble stengt i 2006 og skal etter planen åpnes for trafikk i oktober 2014.

– Vi bygger også ny Lørenbane og vi er klare til å bygge ny T-banetunnel når vi får penger til det. Nå bygger vi T-bane for fremtiden og disse oppgraderingene vil bidra til at T-banen får en kontinental standard, sier Anderssen.

Dagens nyåpning av Lambertseterbanen vil bli markert på flere måter.

– Samferdselsbyråd Ola Elvestuen skal være med på den offisielle åpningen klokken 08.00. Og så inviterer vi de reisende på grillfest på Lambertseter T-banestasjon mellom klokken 11.00 – 12.00, sier hun.