Kunnskapsministeren er kritisk til ordningen hvor de beste ungdomsskoleelevene få undervisning på videregående skoler, mens de flinkeste på videregående, får undervisning på universitetet.
Utdanningsbyråd Torger Ødegaard mener at flinke elever i Oslo-skolen trenger større utfordringer.
– Dette er ikke en dyrking av eliteelever. Jeg har heller ikke brukt ordet elite. Jeg har brukt talent. Det handler om vanlige ungdommer som har et ekstra talent i matematikk eller språk. Jeg mener det er riktig å legge til rette for det talentet man har innenfor den offentlige skolen, sier Ødegaard.
– Bryter loven
Udanningsforbundet og kunnskapsministeren er kritiske til deler av planen for Oslo-skolen. Kristin Halvorsen mener det er spesielt viktig at elevene ikke deles inn i klasser basert på nivå, at dette er brudd på opplæringsloven.
– Det han bør konsentrere seg om er tilpasset opplæring, sånn at flere elever får utfordringer, sier Halvorsen.
Men Ødegaard står fast på at kommunen ikke bryter loven.
– Vi bryter ikke loven, for elevene går jo i vanlige klasser. Det er kun i språk- eller realfagstimer at elevene er i andre klasser.
Positiv til tilbudet
Professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo Kjell Skogen er skeptisk til rendyrkede klasser for flinke elever, men er likevel positiv til å utvikle spesielle tilbud for disse.
– I henhold til opplæringsloven har elever rett på å få lagt undervisningen til rette for sine evner, anlegg og forutsetninger. Tiltak som tar sikte på å gi en tilpasset opplæring til denne elevgruppen er meget viktig, sier Skogen.