Hopp til innhold

Kritisk til eliteelever

Debatten om satsing på eliteelever raser igjen etter at det i dag ble kjent at flere flinke elever i Oslo-skolen skal få mer tilpasset undervisning.

Majorstuen skole og Kristin Halvorsen

Majorstuen skole har opprettet en egen musikklinje for byens beste unge musikere fra 5. klasse.

Foto: Scanpix

Kunnskapsministeren er kritisk til ordningen hvor de beste ungdomsskoleelevene få undervisning på videregående skoler, mens de flinkeste på videregående, får undervisning på universitetet.

Torger Ødegaard

Torger Ødegaard.

Foto: Siv Sandvik

Utdanningsbyråd Torger Ødegaard mener at flinke elever i Oslo-skolen trenger større utfordringer.

– Dette er ikke en dyrking av eliteelever. Jeg har heller ikke brukt ordet elite. Jeg har brukt talent. Det handler om vanlige ungdommer som har et ekstra talent i matematikk eller språk. Jeg mener det er riktig å legge til rette for det talentet man har innenfor den offentlige skolen, sier Ødegaard.

– Bryter loven

Kristin Halvorsen

Kristin Halvorsen.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Udanningsforbundet og kunnskapsministeren er kritiske til deler av planen for Oslo-skolen. Kristin Halvorsen mener det er spesielt viktig at elevene ikke deles inn i klasser basert på nivå, at dette er brudd på opplæringsloven.

– Det han bør konsentrere seg om er tilpasset opplæring, sånn at flere elever får utfordringer, sier Halvorsen.

Men Ødegaard står fast på at kommunen ikke bryter loven.

– Vi bryter ikke loven, for elevene går jo i vanlige klasser. Det er kun i språk- eller realfagstimer at elevene er i andre klasser.

Positiv til tilbudet

Professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo Kjell Skogen er skeptisk til rendyrkede klasser for flinke elever, men er likevel positiv til å utvikle spesielle tilbud for disse.

– I henhold til opplæringsloven har elever rett på å få lagt undervisningen til rette for sine evner, anlegg og forutsetninger. Tiltak som tar sikte på å gi en tilpasset opplæring til denne elevgruppen er meget viktig, sier Skogen.