Et vogntog brant i Oslofjordtunnelen på riksvei 23 fredag 5. mai 2017. Ingen ble alvorlig skadet, men to personer måtte reddes ut. Tunnelen ble stengt i flere uker.
– Denne rapporten peker på flere alvorlige mangler ved sikkerheten. Det mangler blant annet et system for håndtering og oppfølging av utstyr og utrustningen i tunnelen, sier direktør i havarikommisjonen, William J. Bertheussen.
Statens havarikommisjon konkluderer med følgende i sin rapport:
• Det mangler et helhetlig system for håndtering og oppfølging av feil og avvik på sikkerhetsutstyr og utrustning.
• Det er påvist feil og mangler på tunnelens utstyr som ikke tidligere var avdekket gjennom periodisk tilsyn.
• Det har ikke vært praksis for Statens vegvesen å følge interne retningslinjer for sikkerhetsgodkjenning av tunneler i drift.
• Beredskapsplanen for Oslofjordtunnelen er ikke ajourholdet.
• Det planlegges eller gjennomføres ikke jevnlige øvelser i henhold til gjeldende forskrift.
Vil se på driften av hele tunnelen
Oslofjordtunnelen er den lengste veitunnelen i Akershus og Buskerud.
Tunnelen går under Oslofjorden og er over 7 kilometer lang.
– Sikkerheten i tunnelen skal være god hele tiden. Det er også hensikten med rapporten, sier Bertheussen.
– Vi har brukt mye tid på denne rapporten og gjort grundige undersøkelser av ulykken. Nå må vi se på den totale driften av tunnelen.
Årsaken til brannen var havari
Lastebilen som begynte å brenne var full av papir og stod om lag 2,2 kilometer fra innkjøringen.
Føreren forsøkte å slukke brannen, men lyktes ikke. Han kom seg ut av tunnelen ved hjelp av en annen bilist.
Brannen i vogntoget oppsto etter at motoren havarerte, ifølge rapporten fra Statens havarikommisjon.
Deler av drivstoffsystemet ble skadet og det oppsto brann i olje og diesel som spredte seg til hele vogntoget.
- Les også:
Storbrann også i 2011
Det var også en større brann i Oslofjordtunnelen i 2011, som også nevnes i rapporten.
Trafikkmengden i Oslofjordtunnelen er økende, og begge hendelsene viser at det i noen tilfeller er en utfordring å forhindre kjøretøybranner.
Det er behov for å prioritere sikkerhetsfremmende tiltak høyt.
– Det er det viktigst for oss at Statens vegvesen nå rydder opp i det som rapporten påpeker, sier direktør Bertheussen i Havarikommisjonen.
- Les også:
Skal se på egne systemer
– Vi er fornøyd med at havarikommisjonen har gått grundig igjennom hendelsen og hvordan den er blitt håndtert, sier Nils Audun Karbø, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.
– Hva skal dere gjøre nå?
– Vi skal blant annet se på systemene våre for å håndtere avvik i tunnelen. Per nå mangler vi et helhetlig system for dette.
– Rapporten peker på feil og mangler på utstyr, hva gjør dere med det?
– Ingen av de feilene var alvorlige, eller hadde alvorlige konsekvenser for håndteringen av brannen, sier Karbø.
Men i en så stor og lang tunnel som denne vil det alltid være noen problemer, sier han.
– Vi skal selvfølgelig gjøre vårt beste for å holde alle systemene i stand. Dette er en tunnel med veldig mye teknisk utstyr, og vi finner nesten alltid noe som ikke virker helt som det skal.