– Det skjedde to ganger i fjor høst. Det verste var brukssykkelen min, den ble stjålet fra Nationaltheatret. Der lå det kun igjen en avkuttet lås, og da var det bare å ta trikken hjem den dagen.
Henrik Alpers (36) sykler året rundt i Oslo, og har etter hvert blitt frastjålet sykkelen sin så mange ganger at han har sluttet å telle.
Sykkeltyverier rammer mange i Oslo-området. En undersøkelse fra DNB/Respons i 2011 viste at 43 prosent av innbyggerne i Oslo og Akershus har fått sykkelen stjålet.
– Det kjedelige er at jeg er 5000 kroner fattigere, minst. Det er en del jobb å få tak i ny sykkel, og man må ordne med forsikringsselskapet. Det går fort en dag når det skjer, i tillegg er det sure penger, sier Henrik Alpers.
– Demper sykkellysten
Det nye rødgrønne byrådet i Oslo vil gjøre sentrum bilfritt innen 2019. Men dersom folk skal velge sykkel framfor bil, må det gjøres mer for å forebygge sykkeltyverier, sier skadeleder i DNB Forsikring, Ketil Voll:
– Folk bruker store summer på sykkel, flere titalls tusen kroner. Man vil jo helst ikke sette fra seg så store verdier usikret på gata, og vi ser at halvparten av de vi har spurt har opplevd sykkeltyveri. Risikoen er så høy at vi tror det kan dempe lysten og interessen for å sykle.
I fjor ble det meldt inn 12.243 sykkeltyverier totalt til forsikringsselskapene, og utbetalt erstatninger for drøyt 70 millioner kroner. Oslo politidistrikt mottok 4281 anmeldelser av sykkeltyveri, men utelukker ikke store mørketall.
Voll etterlyser tryggere parkeringsplasser, og at politiet prioriterer sykkeltyverier langt høyere:
– Det å ha gode muligheter til å parkere sykkelen og få den låst fast, det tror vi er veldig viktig. Oslo politidistrikt oppklarer bare 1 prosent av sykkeltyveriene, det er alt for lavt.
– Trygg parkering er viktig
– Oslo politidistrikt har ikke mulighet til å prioritere sykkeltyverier opp mot annen alvorlig kriminalitet. Dette er saker som også er vanskelig å etterforske, ifølge stasjonssjef Arne Solberg.
– Jeg er helt enig i at det er kjempeviktig å sørge for trygg sykkelparkering dersom vi skal få flere til å bruke sykkelen, sier miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg (MDG).
Berg sier byrådet jobber for flere sikrere sykkelparkeringsplasser i Oslo:
– Allerede til våren vil vi åpne Oslos første sykkelhotell, som er en innendørs sykkelparkering på Oslo S. Så planlegger vi flere slike sykkelhoteller ved andre kollektivknutepunkter, i tillegg vil vi trappe opp bygging av sykkelparkering over hele byen.