Haxi politianmeldes for piratvirksomhet

Norsk Transportarbeiderforbund politianmelder nettselskapet Haxi for piratvirksomhet. Selskapet selv mener de bare formidler kompiskjøring.

Roger Hansen, Norsk Transportarbeiderforbund

ANMELDER HAXI: Roger Hansen, forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, mener selskapet Haxi oppfordrer til ulovlig virksomhet gjennom sin app.

Foto: Edin Babic / NRK

Klokken 13.00 mandag troppet forbundsleder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund opp på Sentrum politistasjon i Oslo. Med seg hadde han en politianmeldelse av nettselskapet Haxi, som sier de formidler kompiskjøring.

– Haxi er pirattaxivirksomhet satt i system, sier forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen.

I Norge blir taxinæringen regulert av Yrkestransportloven. Transportarbeiderforbundet mener nettselskapet Haxi bryter både denne og Straffeloven.

– Først og fremst kjører sjåførene uten løyve og mottar betaling. I tillegg oppfordrer Haxi til ulovlig virksomhet fordi de via appen oppfordrer folk til å melde seg som sjåfører og passasjerer til å bruke den. Legger vi alt sammen, bryter de begge lovene, sier Hansen.

Oppfordres til å dele transportkostnader

På Haxi-appen kan man til enhver tid se hvilke sjåfører som er ledige og hvor de befinner seg. Man kan legge inn bestillinger eller kontakte sjåføren direkte. På hjemmesiden står det:

"Vi anbefaler at sjåfør og passasjerer deler transportkostnadene likt eller ulikt mellom partene. Passasjeren har i tillegg sin fulle rett til å tipse sjåføren etter eget ønske."

Selskapet har registert 3.500 sjåfører i Norge som har kjørt 55.000 turer siden oppstart i desember i fjor.

– Ungdommer har delt transport i alle år. Det som er nytt med Haxi er at vi har gitt dem en mobilapp som er dedikert til formålet. Det tar folk til seg, sier en av selskapets gründere, Aleksander Sønder på telefon fra København.

– Organiserer svart kjøring

Aleksander Sønder, gründer i selskapet Haxi sitter i en bil med en mobiltelefon i hånda.

GRÜNDER: Aleksander Sønder er grunnla Haxi. Han er klar på at virksomheten ikke er ulovlig, fordi selskapet er en teknologivirksomhet og ikke et taxiselskap.

Foto: Emile Sadria

Transportarbeiderforbundet mener det bare er tull at sjåførene ikke tar seg betalt som en ordinær taxi. Sjåfører NRK Østlandssendingen har snakket med bekrefter også at det er tilfellet.

– Inntektene som Haxi-sjåførene har på kompiskjøringen, blir etter det vi vet, ikke innrapportert til skattemyndighetene. Det betyr at Haxi organiserer svart kjøring i stort omfang, sier Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund.

Aleksander Sønder fra Haxi mener det ikke er deres problem.

– Det er sjåførens eget ansvar. Vi formidler bare kontakt mellom personer, sier han.

Tjener 5.000 kroner på en helg

NRK Østlandssendingen har snakket med flere sjåfører som opererer i Oslo-området, men ingen ønsker å stå frem med navn. En student forteller at han kun kjører i helgene. Han kan tjene mellom 3.500 og 5.000 kroner på to dager.

– Jeg hadde egentlig bare tenkt å prøve litt, men så var responsen så god at jeg fortsatte, sier han.

Det er primært folk mellom 16 og 25 år som er kundene. Sjåføren skatter ikke av inntektene.

– Det er jo bare kompiskjøring, sier han.

Transportarbeiderforbundet mener folk bør tenke seg om før de bestiller en bil gjennom Haxi.

– Folk vet ikke i hvilken stand bilen er, hva slags forsikring sjåføren har og kanskje til og med hvem vedkommende er. Det kan være en fare for dem som benytter seg av tilbudet, blant annet fordi vandel og annen kompetanse ikke kan dokumenteres, sier Hansen.

Artikkelen fortsetter under videoen

Medieutvikler i NRK Beta, Eirik Solheim

– Ikke ulovlig

Det er ikke første gang Haxi er i hardt vær. Nettselskapet er tidligere politianmeldt i Stavanger og Danmark. De har svart på anklagene via sin advokat i Danmark, men har ikke hørt mer om en eventuell etterforskning.

Sønder er klar på at virksomheten ikke er ulovlig.

– Våre advokater har undersøkt dette til bunns i både Norge og Danmark. De finner ikke noe i loven som kan forhindre det vi gjør. Vi er en teknologivirksomhet, vi er ikke et taxiselskap. Det er der vi skiller oss fra eksisterende operatører på markedet, sier Sønder.

Vil stoppe Haxi

Haxi er mest populær i Stavanger, Bergen, Haugesund og rundt Oslo-området, ifølge selskapet.

– Uansett hvor mange politianmeldelser som kommer, så endrer det ikke noe ved at det er mange mennesker som får en verdi ut av denne type tjenester. Det må man som samfunn forholde seg til, sier Sønder.

Norsk Transportarbeiderforbund organiserer mellom 200–300 drosjesjåfører i Oslo og Akershus. De håper nå at politiet setter en stopper for Haxi.

– Skal de drive med drosjetransport så må de melde seg på banen på vanlig måte. De må ta kontakt med samferdelsmyndighetene, blir godkjent som drosjesjåfør og kjøre for en av de etablerte sentralene, sier Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund.

Transportarbeiderforbundet anmelder Haxi

SVART KJØRING: Forbundslederen i Norsk Transportarbeiderforbund, anmeldte i dag selskapet Haxi. De mener sjåførene tar seg betalt som en ordinær taxi.

Foto: Vegard Lien / NRK