– Det var mange mennesker som ble lurt, det var derfor jeg kalte det for bondefangeriet på Fridtjof Nansens plass, sier Høyre-politiker Hermann Kopp.
80-åringen er eldstemann i Oslo bystyre. Han engasjerte seg i det han kaller dårlig merking av tolv parkeringsplasser på Fridtjof Nansens plass, den store plassen bak Rådhuset, der folk parkerer enten de skal på kino, være turist – eller på møte i Oslo rådhus.
– Mange mennesker betalte for parkeringen, og kom ut og så til sin store forbauselse at de hadde fått bot, sier Kopp.
Han fikk selv parkeringsbot etter å ha satt bilen sin der han pleide.
Hverken han eller 4 237 andre bilister hadde fått med seg at parkeringsplassene for bil var blitt til parkeringsplasser for motorsykkel i oktober i fjor.
– Etter 7-8 måneder fant man omsider frem et malingspann og merket plassene slik at man ser at dette er motorsykkelparkering. Det så man ikke tidligere, sier Kopp.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Byrådet: – Høyt beløp
Ifølge bymiljøetaten ble det ilagt 4 238 gebyrer fra oktober 2015 til slutten av mai 2016. I Oslo koster det 500 kroner å feilparkere på kommunale plasser.
Det betyr 2 119 000 kroner til kommunekassa.
I tillegg kommer parkeringsavgiften, som de fleste nok betalte på automaten i god tro.
– Det er et veldig høyt beløp og det sier noe om at det nok ikke har vært tydelig nok oppmerking av plassene, sier Anja Bakken Riise, byrådssekretær for miljø og samferdsel fra Miljøpartiet De Grønne.
Ingen bøter etter ny skilting
Det var det forrige byrådet som tok initiativ til å ha MC-parkering her, fordi det var ønskelig med noen plasser reservert for motorsykler.
– Hensikten med disse dedikerte plassene var jo nettopp at motorsyklistene skulle få en plass å parkere på, og ikke først og fremst inntekter til kommunekassa, sier Riise.
Dagens byråd var de som tok initativ til en bedre oppmerking av parkeringsplassene, og det ble gjort 31.mai i år. Siden da har ikke en eneste bot blitt utskrevet, viser tall fra bymiljøetaten.
– Dyre kinobesøk
– Det er en ganske kort mc-sesong i Oslo og Norge, trengs disse plassene?
– Det er det sikkert delte meninger om, og nå vil jo vi i tiden fremover se på hva vi overhodet har behov for av parkeringsplasser i Oslo, i og med at vi skal gjør sentrum mer eller mindre bilfritt. Da vil det sikkert også være noen begrensninger for motorsyklister, sier byrådssekretær Riise.
– Vi setter pris på at Hermann Kopp gjorde oss oppmerksom på dette, sier hun.
– Det ble ganske dyre kinobesøk for mange mennesker, kan man trygt si, mener Hermann Kopp.