Hopp til innhold

Knut bruker natta for at du skal få «trikkespor»

Knut Johansson har ansvaret for å preppe Norges mest brukte skiløype. Om natten kjører han løypemaskin mellom Sognsvann og Ullevålseter slik at tusenvis av folk skal få «verdens beste skiløype».

Løypemaskin kjører i marka.

SPORENE KLARE FOR DEG: Det blinker i snøkrystallene og Skådalsløypa er klar for nye skiløpere. Trykk på bildet for å se video.

– Dette må være det mest brukte skiområdet i verden, sier Knut Johansson.

Det er lørdag kveld. Mens mange av oss er opptatt med taco og tv, står Knut bak en låve på Sognsvann i Oslo og sjekker oljen. Snart brummer løypemaskinen, lyskasterne tennes og beltene krabber mot hovedstadens ski-eldorado.

– Her er det så mye folk at vi må preparere om natten. Allerede ved 4-tiden om morgenen begynner folk å gå her, særlig på ukedager, forteller han, og legger til at de også møter mange hodelyktløpere midt på natten.

Løypekjører Knut Johansson

KNUT PÅ TUR: Knut Johansson i Bymiljøetaten elsker ekstrajobben som løypekjører. – Det er som en hobby, sier han.

Foto: Nina Didriksen / NRK

– Verdens mest brukte løype

– Løypa mellom Sognsvann og Ullevålseter er den garantert mest brukte løypa i Norge og kanskje i verden, sier Knut Johansson.

Han forteller at uansett hvilken ukedag de kjører og hva slags føre det er, så er løypa helt nedslitt. Da bruker de skjæret foran på løypemaskinen, henter inn snøen, glatter ut og setter spor, hver eneste natt.

En annen fordel med å kjøre løyper nattetid, er at snøen får herde slik at sporene er faste når turfolket legger i vei.

Fra førerhuset i løypemaskinen

HVA VENTER RUNDT NESTE SVING? Ingen vet hvor haren hopper, men den er ganske ofte å se foran løypemaskinen.

Foto: Nina Didriksen / NRK

Løypemaskinen krabber seg oppover bakkene vest for Sognsvann. Langt borte ser vi lysene fra byen, og over åskammen dukker fullmånen opp. Det er ikke uten grunn at Måneskinnsløypa har fått sitt navn.

Hvem ødelegger løypa?

Dyrelivet er en av grunnene til at Knut tar løypekjørerjobben annenhver helg. Til daglig er han skrivebordsarbeider og seksjonssjef i Bymiljøetaten i Oslo kommune.

Etaten prepper løypenettet der de fleste går: Nordmarka inn mot Slakteren og Skjærsjøen, Maridalen, mesteparten av Lillomarka og i Østmarka bort til Elvåga i øst og Sandbakken/Vangen i sør.

– Hare ser vi ofte, de løper foran maskinen og stikker til skogs. Vi har foringsplasser for elg i Sørkedalen og Maridalen. Der lyser det grønne øyne i skogen. Det er jo litt fornøyelig når vi har kjørt ned Maridalen og kjører tilbake igjen, og så har 30–40 elg gått i løypa og tråkket den opp. Vi liker jo ikke at løypa blir ødelagt, men akkurat det er faktisk veldig morsomt, humrer Knut Johansson.