Hopp til innhold

Klare til å håndtere ebola-smitte ved Oslo lufthavn

Landets hovedflyplass er godt forberedt på å håndtere smitte om bord i fly, mener lokale myndigheter. Ny kriseplan ble laget etter falsk smittealarm i 2009.

Fly på Gardermoen

GODT FORBEREDT ETTER SMITTEALARM: Etter en falsk smittealarm i 2009 laget Oslo lufthavn en tydelig handlingsplan for hvordan slike situasjoner skal håndteres.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

Etter frykt for ebolasmitte ble passasjerer på et fly fra Amsterdam holdt igjen om bord i flyet på Trondheim lufthavn, Værnes. Mandag ettermiddag måtte de vente i to og en halv time før de fikk slippe ut.

Det viste seg at passasjeren som var fryktet smittet hadde en ufarlig luftveisinfeksjon, men på grunn av situasjonen i Vest-Afrika tok helsemyndighetene ingen sjanser.

Kjetil Bjørnsrud

FORBEREDT: - Vi kunne hatt hjelpeapparat klart på bakken før flyet landet, sier kommunikasjonssjef i Ullensaker kommune, Kjetil Bjørnsrud.

Foto: Vann- og avløpsetaten Oslo kommune

I en lignende situasjon ved Oslo lufthavn (OSL) sier kommunen de kunne hatt hjelpeapparat klart på bakken før flyet landet.

– Skulle vi havne i en situasjon lik den i Trondheim, vil man kunne gjøre en avklaring med flyet mens det er i lufta, sier kommunikasjonssjef i Ullensaker kommune, Kjetil Bjørnsrud til NRK.

Setter opp smittevernmottak

Etter en falsk smittealarm i 2009 gikk hovedflyplassen og kommunen gjennom gjeldende tiltak, og laget en tydeligere handlingsplan for hvordan slike situasjoner skal håndteres.

Selv om Bjørnsrud ikke mener at de er bedre forberedt på å takle slike situasjoner ved Oslo lufthavn enn på Værnes, sier han at de har tiltak som skal være på plass før flyet setter hjulene på bakken.

– Det er liten sannsynlighet for at noe slikt skal skje, men i et lignende tilfelle vil man kunne ta imot både den smittede og de andre passasjerene i flyet med en gang.

Ifølge smittevernplanen som gjelder for Oslo lufthavn skal passasjerene gå av først til et eget mottakssenter, der de blir tatt hånd om av helsepersonell i et eget smittevernmottak.

Lasse André Vangstein

HAR KRISEPLAN: Medierådgiver Lasse Vangstein forteller at OSL gikk gjennom rutinene sine i 2009, etter at det var mistanke om at en passasjer hadde fugleinfluensa.

Foto: Espen Solli / OSL

– Der får de informasjon og blir sjekket for smitte. Så vil den smittede personen bli tatt hånd om og fraktet til Ullevål sykehus med ambulanse, sier Bjørnsrud.

Trodde passasjer hadde fugleinfluensa

Oslo lufthavn forteller at fly der det er mistanke om smitte, blir parkert på fjernparkering når det har landet. Etter det er det helsepersonell som har ansvaret.

Rutinene for hvordan slike situasjoner skal håndteres ble gjennomgått i 2009, etter mistanke om at en passasjer i et fly hadde fugleinfluensa.

– Den ene gangen vi har hatt en smittealarm her var i forbindelse med fugleinfluensa. Flyet landet og ble sjekket ut, og det ble klart at det var falsk alarm, sier medierådgiver ved OSL, Lasse Vangstein.

I etterkant av dette utarbeidet flyplassen og kommunen en tydeligere kriseplan.

– Vi hadde en plan fra før, men da ble vi ekstra klar over at vi måtte ha et enda tydeligere planverk for hvordan vi håndterer slike hendelser ved Norges største flyplass, sier Vangstein til NRK.