Ruters ekspressbuss 252 (Slemmestad-Oslo) har pleid å bruke opp til 27 minutter på strekningen mellom Holmen i Asker og Lysaker i den mest belastede tiden av morgenrushet.
1.juni ble vedtaket fra Statens vegvesen innført, som gjør det forbudt for elbiler å kjøre i kollektivfeltet uten passasjer på E18 vestfra inn til Oslo, mellom klokka 7 og klokka 9.
Dette har ført til at det er betydelig færre elbiler i kollektivfeltet i rushtrafikken.
Dagen etter at elbilvedtaket ble innført, brukte buss 252 cirka 9 minutter på den samme strekningen, viser en måling gjort av Ruter. Etter at elbilene forsvant fra kollektivfeltet på E18, er kjøretiden dermed redusert med to tredjedeler.
– Overraskende
Pressetalsperson for Ruter, Sofie Bruun, syns det er svært positivt at de nå har fått så god framkommelighet for bussene på E18:
– Det gjør at passasjerene våre får et mye bedre tilbud og en mye kortere reisetid. Da blir det også attraktivt for flere å velge kollektivt.
Ruter er forbauset over reultatet:
– Jeg må være så ærlig å si at jeg kløyp meg i armen da jeg så at effekten var så stor, så raskt. Det er fantastisk at vi har klart å redusere kjøretiden så kraftig ved et slikt tiltak.
Totalt var biltrafikken 33 prosent lavere i morgenrushet tirsdag 2.juni, viser en opptelling fra Statens vegvesen.
– At det har vært mindre biler generelt, har gjort det lettere for bussene å komme gjennom påkjøringsrampene på E18, sier Sofie Bruun.
Telles manuelt
Elbilvedtaket fra Statens vegvesen kom i forbindelse med oppussingen av Smestadtunnelen på Ring 3, som startet 1.juni.
Vegvesenet har ikke gjort noen opptelling av elbiler i kollektivfeltet etter at restriksjonene trådte i kraft.
– Dette må gjøres manuelt, og det har vi ikke hatt kapasitet til ennå, sier prosjektleder Hilde Ulvik.
– Men vi har registrert at det er betraktelig bedre plass i kollektivfeltet på E18 nå, uten at vi har telt elbilene. Vi skal lage en statistikk over dette etter hvert.
– Samkjøring er nytt
Elbilene kan fortsatt bruke kollektivfeltet på E18 i rushtrafikken dersom de har med seg en passasjer. Men så langt tyder lite på at mange elbileier har benyttet seg av samkjøring.
Det bekrefter kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening, Petter Haugneland:
– Vedtaket fra Statens vegvesen kom for en uke siden, så det har vært et veldig kort varsel. Samkjøring er helt nytt i Norge, og det trengs litt tid for at folk skal kunne sette seg inn i hvordan samkjøring fungerer, og ulike tjenester for å finne passasjerer.
Haugneland tror samkjøring vil øke på sikt.
Norsk elbilforening har oppfordret sine medlemmer i Oslo og Akershus til å benytte samkjøring. Dette kan avtales blant annet gjennom sosiale medier og mobil-applikasjoner som Ants, Bravocar og Carma.
- Les også: Full forvirring om hvem som kan bestemme