Hopp til innhold

Ekspressfart for bussene etter at elbilene forsvant

Bussene på E18 gjennom Asker og Bærum kjører nå tre ganger så fort i rushtiden, etter at elbilene ikke lenger får kjøre i kollektivfeltet.

Kollektivfelt E18 før og etter

Kollektivfeltet på E18 inngående ved Sandvika, før og etter at elbil-restriksjoner ble innført.

Foto: Statens vegvesen

Ruters ekspressbuss 252 (Slemmestad-Oslo) har pleid å bruke opp til 27 minutter på strekningen mellom Holmen i Asker og Lysaker i den mest belastede tiden av morgenrushet.

1.juni ble vedtaket fra Statens vegvesen innført, som gjør det forbudt for elbiler å kjøre i kollektivfeltet uten passasjer på E18 vestfra inn til Oslo, mellom klokka 7 og klokka 9.

Dette har ført til at det er betydelig færre elbiler i kollektivfeltet i rushtrafikken.

Dagen etter at elbilvedtaket ble innført, brukte buss 252 cirka 9 minutter på den samme strekningen, viser en måling gjort av Ruter. Etter at elbilene forsvant fra kollektivfeltet på E18, er kjøretiden dermed redusert med to tredjedeler.

– Overraskende

Pressetalsperson Ruter Sofie Bruun

- Det var veldig overraskende at effekten av elbilrestriksjonene er så stor, sier Sofie Bruun, pressetalsperson i Ruter.

Foto: Ruter

Pressetalsperson for Ruter, Sofie Bruun, syns det er svært positivt at de nå har fått så god framkommelighet for bussene på E18:

– Det gjør at passasjerene våre får et mye bedre tilbud og en mye kortere reisetid. Da blir det også attraktivt for flere å velge kollektivt.

Ruter er forbauset over reultatet:

– Jeg må være så ærlig å si at jeg kløyp meg i armen da jeg så at effekten var så stor, så raskt. Det er fantastisk at vi har klart å redusere kjøretiden så kraftig ved et slikt tiltak.

Totalt var biltrafikken 33 prosent lavere i morgenrushet tirsdag 2.juni, viser en opptelling fra Statens vegvesen.

– At det har vært mindre biler generelt, har gjort det lettere for bussene å komme gjennom påkjøringsrampene på E18, sier Sofie Bruun.

Telles manuelt

Elbilvedtaket fra Statens vegvesen kom i forbindelse med oppussingen av Smestadtunnelen på Ring 3, som startet 1.juni.

Vegvesenet har ikke gjort noen opptelling av elbiler i kollektivfeltet etter at restriksjonene trådte i kraft.

– Dette må gjøres manuelt, og det har vi ikke hatt kapasitet til ennå, sier prosjektleder Hilde Ulvik.

– Men vi har registrert at det er betraktelig bedre plass i kollektivfeltet på E18 nå, uten at vi har telt elbilene. Vi skal lage en statistikk over dette etter hvert.

Skilt med elbil-restriksjon

1.juni kom dette skiltet opp over kollektivfeltet på E18 vest for Oslo.

Foto: Bård Nafstad / NRK

– Samkjøring er nytt

Elbilene kan fortsatt bruke kollektivfeltet på E18 i rushtrafikken dersom de har med seg en passasjer. Men så langt tyder lite på at mange elbileier har benyttet seg av samkjøring.

Det bekrefter kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening, Petter Haugneland:

Petter Haugneland

- Vi håper at flere elbileiere benytter seg av samkjøring etterhvert, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening.

Foto: Privat

– Vedtaket fra Statens vegvesen kom for en uke siden, så det har vært et veldig kort varsel. Samkjøring er helt nytt i Norge, og det trengs litt tid for at folk skal kunne sette seg inn i hvordan samkjøring fungerer, og ulike tjenester for å finne passasjerer.

Haugneland tror samkjøring vil øke på sikt.

Norsk elbilforening har oppfordret sine medlemmer i Oslo og Akershus til å benytte samkjøring. Dette kan avtales blant annet gjennom sosiale medier og mobil-applikasjoner som Ants, Bravocar og Carma.