NRK Meny
Normal

Kaprer pirattaxikunder på Facebook

Natt til lørdag og søndag er pirattaxisjåførene på hugget. Avtaler med kundene blir gjort på Facebook. Til tross for usikkerheten, er pirattaxi-virksomheten fortsatt attraktiv.

Kjører pirattaxi i Oslo sentrum

ATTRAKTIVT I SENTRUM: Unge gutter tar sjansen på å kjøre pirat i Oslo sentrum. 18-åringen er en av dem.

Foto: Hina Jalil / NRK

Jeg vil heller bruke tiden min en lørdagsnatt til å tjene skattefrie penger, istedenfor å være ute med venner.

Pirattaxisjåfør

Etter gjentatte aksjoner ser ikke politiet nedgang i pirattaxi-virksomheten i Oslo sentrum. Inntekten er uforutsigbar, men likevel ønsker ungdom fortsatt å kjøre piratdrosje.

NRK har vært i kontakt med to pirattaxisjåfører på 18 og 23 år. Guttene ønsker å være anonyme.

Den 18 år gamle sjåføren forteller at han også kjenner mange andre ungdommer som velger å bruke tiden sin på å kjøre folk hjem fremfor å jobbe lovlig. Selv har han kjørt en god stund.

– Jeg vil heller bruke tiden min en lørdagsnatt til å tjene skattefrie penger, istedenfor å være ute med venner. Og dessuten har jeg ingen annen jobb heller og kommer til å fortsette med det.

Bruker sosiale medier hyppig

Sosiale medier blir brukt aktivt for å kapre kunder. Det foregår et samarbeid mellom sjåførene og deres Facebook-venner. Sjåføren publiserer status og telefonnummer, både på Facebook og Instagram , hver gang de skal ut og kjøre.

Deretter deles status og telefonnummer videre på vennenes profil.

Så lenge man kjører venner hjem er det ikke ulovlig, men praksis utover det kan være straffbart.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Facebook

På en åpen Facebook-gruppe legger sjåfører ut navn og telefonnummer og oppdateringer om når man er ute og kjører. I tillegg fins tips om hvordan unngå å bli tatt av politiet.

Foto: Skjermbilde

I Asker og Bærum har ungdom lagd den åpne Facebook-gruppen «Pirra Asker og Bærum» der bilister tilbyr illegale drosjeturer til hvem som helst. Bare nyttårsaften la 16 ungdommer ut melding her om at de var sjåfører ut over natten, skriver Budstikka.

Avisa skriver videre at i enkelte områder i USA organiseres pirattaxivirksomheten gjennom egne pirattaxi-apper.

I Oslo finnes også faste holdeplasser, som områder rundt Møllergata, Youngstorget og Tinghuset, der pirattaxiene er lett tilgjengelig. Slik etablerer sjåførene et kundenettverk.

Vil alltid være et marked

Stasjonssjef ved Sentrum politistasjon, Bjørn Hansen, synes det er vanskelig å anslå hvor stort markedet er, når tusener av mennesker skal hjem fra byen på natterstid i helgene.

Bjørn Hansen, stasjonssjef sentrum politistasjon i Oslo

Stasjonssjef Bjørn Hansen ved Sentrum politistasjon tør ikke å anslå hvor stort markedet er.

Foto: Hina Jalil / NRK

– Det er ikke nok nattbusser og drosjer til å dekke opp alle. Så et marked for pirattaxi, vil det alltid være selv om tallene er lavere i Oslo enn i småbyer.

Politiet har flere ganger aksjonert og fulgt etter mistenkte. De har også advart passasjerer mot å sette seg i en ukjent bil.

– Det er en risiko man tar som en passasjer, å velge og ta en piratdrosje. Det har vært episoder med ran og voldtektsforsøk, forteller Hansen.

Norges Taxiforbund, avdeling Oslo, samarbeider tett med politiet om problemet. De er enige i at piratdrosje ikke er det sikreste alternativet.

Glenn Tuxen, fylkesleder, Oslo, Norges taxiforbund

Glenn Tuxen.

Foto: Christine Svendsen / NRK

– Vi oppfordrer folk til å ta vanlig taxi. I dag er det en overflom av legale taxier i Oslo, og de står nesten på hvert eneste hjørne i sentrum. Likevel benytter noen seg av pirattaxi, sier fylkesleder for Oslo taxiforbund, Glenn Tuxen.

Usikkert, men tar sjansen

– Jeg har aldri opplevd en truende situasjon, men man føler seg litt truet når det sitter en ukjent guttegjeng på seks stykker i bilen din. Både passasjerer og sjåføren vet at dette er ulovlig, du vet aldri om kunden nekter å betale og du kan alltid bli utsatt for noe uforventet. Det er ikke bare risikabelt for passasjerene å sitte på med deg, det kan også være farlig for sjåføren, sier 18- åringen.

Det er ikke bare risikabelt for passasjerene å sitte på med deg, det kan også være farlig for sjåføren, sier 18- åringen.

Både den 18 år gamle og den 23 år gamle sjåføren krever å få navnene til passasjerene sine i tilfelle de blir stoppet av politiet.

– Når jeg er ute og kjører, ber jeg en av passasjerene om å sette seg foran. Det virker mer troverdig hvis politiet skulle stoppe meg, sier 23-åringen.

Det er også viktig for 23-åringen at passasjerene vet hva de skal si hvis han eventuelt blir stoppet.

– Det er et krav jeg har om at de må vite hva jeg heter og jeg må ha deres fornavn slik at det virker som om vi kjenner hverandre, fortsetter han.