Hopp til innhold

Kanskje aldri mer tungtransport her

Oslofjordtunnelen blir kanskje aldri åpnet igjen for tungtransport. Tiltakene som er gjort så langt for å bedre sikkerheten holder ikke.

Hvor er dette - uke 49

Oslofjordtunnelen har vært stengt for tungtransport siden juni.

Foto: NRK

De tiltakene som er gjort så langt for å bedre sikkerheten i Oslofjordtunnelen er ikke gode nok til at tunnelen kan åpne igjen for lastebiler over syv og et halvt tonn. Det viser en rapport Safetec har utarbeidet på oppdrag fra Statens vegvesen.

– Risikoanalysen har vurdert det sånn at det ikke er tilrådelig å slippe til tungbiltrafikken med de tiltakene vi har gjennomført frem til i dag, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Nils-Erik Bogsrud til NRK.

Må mer til

Foreløpig har de fått ned hastigheten, satt i gang automatisk trafikkontroll og bedret skiltingen av nødutganger. Men det er mer som må til.

– Nå skal vi sette oss ned og diskutere yttligere tiltak sammen med politet og brannvesnet før vi eventuelt kan åpne tunnelen igjen for tunge kjøretøyer, sier Bogsrud.

Han sier at forslag som har vært oppe så langt blant annet er å bygge evakueringsrom, og sørge for at trafikken går enda roligere gjennom tunnelen.

Les også: Kaos i Oslofjordtunnelen
Les også: Tunnelsikkerhet får strykkarakter
Les også: Skal granske Oslofjordtunnelen

Kan ikke love noe

Bogsrud kan heller ikke love at tunnelen noen gang vil slippe til tungt kjøretøy.

– Jeg kan ikke garantere at Oslofjordtunnelen igjen vil åpne for tungtransport. Det avhenger av at vi kommer på et risikonivå som er akseptabelt, og vi vil jobbe intenst for å få til det , men vi kan jo ikke gi noen garanti på det, sier Bogsrud.

– Vil være dramatisk

– Hvis tunnelen blir stengt for oss permanent så vil det bli dramatisk for næringslingslivet , og for transportørene, sier administrerende direktør i Norges Lastebileierforbund, Olav Slaatsveen.

Han mener det vil bli både dyrt og tungvindt.

– Det vil innebære at bilene bilene må kjøre gjennom Oslo i stedet, og der er det veldig mye kø. Jeg tipper de vil bruke én time ekstra, som igjen vil koste rundt 700 kroner.

Stengt siden juni

Tunnelen har vært stengt for all tungtransport etter at en trailer, fullastet med papir, tok fyr i juni i år.

Rapporten viser at det har vært elleve større og mindre branner de siste tre årene i tunnelen. Brannene skyldes som regel varmgang i bremsene og motorhavari eller motorbranner. Åtte av brannene har oppstått i tungbiler.

Brann i Oslofjordtunnelen

Brannen i et vogntog lastet med returpapir i juni førte til kraftig røykutvikling, og 12 personer ble sendt til sykehus med røykskader.

Foto: Edgar Dehli / Scanpix