Kan spøke for trikken i Oslo

Byrådet vil vente med å kjøpe nye trikker og utrede en nedlegging av trikken i mellomtiden.

Trikk, illustrasjonsfoto

I en sak til bystyret varsler byrådet at de vil vente med å kjøpe nye vogner og utrede alternativer til trikk i mellomtiden. Dermed kan trikken bli historie.

Foto: Pernille Borud / NRK

Det kommer frem i en sak som nylig ble lagt fram for bystyret i hovedstaden.

Likevel avdramatiserer byrådsleder Stian Berger Røsland fra Høyre innholdet i saken.

Hva syns du om at byrådetvil utrede en nedlegging av trikken i Oslo? Diskuter nederst i artikkelen.

Modne for skraphaugen

Folk vi traff på trikkeholdeplassen ved Nasjonalteateret, er ikke i tvil om hva de ønsker i framtiden.

– Det er noe spesielt med trikken, og jeg syns den skal fortsette å prege bybildet i Oslo, forteller ei.

– Trikk er koselig, og jeg vil heller ha trikk enn buss, forteller en annen.

Men at trikken er koselig, endrer ikke det faktum at trikkene i Oslo snart er modne for skraphaugen.

Rune Gerhardsen

- Dette ser litt skummelt ut, sier Rune Gerhardsen (A)

Foto: Kjetil Grude Flekkøy

De eldste begynner å bli gamle og er vanskelige å bruke for funksjonshemmede. De nyere italienske trikkene koster veldig mye å vedlikeholde, bråker og er så tunge at de ødelegger skinnegang og asfalt.

Ifølge byrådet er det uaktuelt å kjøpe en eneste ny trikk før asfalt og skinnegang er i tipp topp stand over hele byen for å hindre at også nye trikker blir ristet i stykker. Det vil koste 1,3 milliarder kroner, og de pengene har vi ikke, skriver byrådet.

Alvorlig bekymret

Og mens de klekker ut hvordan pengene skal skaffes til veie, skal alternativer til trikken utredes, heter det i saken. Det får Arbeiderpartiets Rune Gerhardsen og Venstres Ola Elvestuen til å bli alvorlig bekymret.

– Jeg syns faktisk dette ser litt skummelt ut. Min umiddelbare reaksjon er å rope ut på vegne at Arbeiderpartiet at trikken ikke skal røres, sier Gerhardsen til NRK.

Ola Elvestuen

– Dette skaper usikkerhet rundt trikken, sier Venstres Ola Elvestuen.

Foto: Roald, Berit / SCANPIX

– Dette skaper usikkerhet rundt trikken. Byrådet utsetter anskaffelsen av nye stillegående trikker, og dette gir ingen svar på hvordan vi skal ta unna hele vedlikeholdsetterslepet på trikkeinfrastrukturen i Oslo, sier Elvestuen.

Lover fortsatt trikk

Oslo er en trikkeby, og skal fortsette å være det i fremtiden, sier byrådsleder Stian Berger Røsland.

Selv om byrådssaken skyver skinneinvesteringene og dermed også trikkekjøpet ut i det uvisse, lover byrådslederen å komme med svarene i budsjettet for neste år. Slike avklaringer tar bare litt tid.

Stian Berger Røsland

- Oslo skal fortsette å være en trikkeby, sier byrådsleder Stian Berger Røsland.

Foto: Nyhetsspiller / NRK

– Alle vet at det har vært gjort dårlige investeringer i Oslo kommune tidligere. Byrådet er derfor opptatt av at store investeringer nå og fremtiden skal underlegges et strengt regime, der alle sider av saken skal vurderes. På den måten unngår vi at det ikke kommer noen overraskelser underveis.

Men hvorfor vil byrådet i mellomtiden utrede alternativer til trikk? Byrådslederen svarer slik.

– Etter reglementet i kommunen må vi lage alternative analyser av alle større investeringer. I tillegg gjør Ruter fortløpende vurderinger på ulike deler av kollektivnettet. Men byrådets politikk er helt klar; Oslo er en trikkeby og det skal vi fortsette med fremover, avslutter Røsland.