Hopp til innhold

Kan bli Oslos nye boligidyll

Men for at det skal bli en realitet, må staten bygge ny Breivoll stasjon på Hovedbanen mellom Bryn og Alna.

Breivoll

LITE LIV: Slik ser det ut på Breivoll i dag. I framtida kan det se ganske annerledes ut.

Foto: Olav Juven / NRK

Oslo kommune vil lage boligidyll langs Alnaelva fra Alnabru og sørover. For å få dette til, ber kommunen om at staten bygger en ny togstasjon på Hovedbanen, Breivoll stasjon.

Bård Folke Fredriksen

MÅ TIL: Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen mener at en ny stasjon må til for å få igang boligbygging på Breivoll.

Foto: Bendiksby, Terje / Scanpix
Hovinbyen

NY BYDEL? Innenfor den røde streken – i den såkalte Hovinbyen – mener byrådet at det er rom for 30.000 nye boliger.

Foto: Illustrasjon: Plan- og bygningsetaten

I går fortalte Østlandssendingen om Hovinbyen, det nye store byplangrepet i Oslos kommuneplan, som er ute på høring. Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen vil utvide indre by – den tette byen – fra Kampen og helt inn i Groruddalen med Økern som bysentrum.

– Potensialet er stort, vi regner med kanskje 30 000 boliger og 2,5 millioner kvadratmeter arbeidsplasser, sier Fredriksen.

LES OGSÅ: Vil ha mer blokker i villastrøk

Tognett til lokaltrafikk

Mye av Hovinbyen kan bygges basert på dagens kollektivtilbud og Lørenbanen, der anleggsarbeidet er i gang, men ikke hele. En byutvikling på Breivoll, det vil si langs Alnaelva og Smalvollveien fra gamle Smart Club og sørover mot Bryn, er avhengig av nye baneløsninger.

– I litt lengre perspektiv må vi se på om området som heter Breivoll også trenger en togstasjon eller T-bane for å utvikle den delen av byen, sier Fredriksen.

På lang sikt ser Oslo kommune for seg en ny T-bane fra Økern via Ulven til Breivoll og videre nordover langs bunnen av Groruddalen som en tredje T-banelinje mellom Grorudbanen og Furusetbanen. Men innen overskuelig framtid mener byrådet det er mest realistisk å få staten til å bygge ny stasjon på Hovedbanen mellom Bryn og Alna.

– Vi tror tognettet i Oslo kan utnyttes mye bedre til lokaltrafikk. En ny stasjon på hovedbanen vil gjøre hovedbanen til et enda bedre verktøy for den lokale kollektivtrafikken i Oslo, så her trenger vi et samarbeid med statlige myndigheter, sier Fredriksen.

Artikkelen fortsetter under bildet

Illustrasjon som viser hvordan Breivoll kan bli

IDYLL VED ALNAELVA: Slik kan det se ut på Breivoll i framtida.

Foto: Illustrasjon: Plan- og bygningsetaten

Skal gå gjennom stasjonsstrukturen

I 2016 starter Jernbaneverket arbeidet med å gå gjennom hele stasjonsstrukturen på Hovedbanen for å se om banen som åpnet i 1854 treffer dagens marked.

– Vi skal ikke forskuttere hvor, når og om det blir, men det er naturlig å se på stasjonsstrukturen, for den ble laget da hest og kjerre var største konkurrent til toget, sier seksjonssjef Sjur Helseth, som leder utredningsarbeidet for jernbanen på Østlandet.

– Og da kan også en Breivoll stasjon bli aktuelt å vurdere?

– Selvfølgelig, vi ser på hvordan vi kan treffe befolkede områder og store arbeidsplasser, sier Helseth.

LES OGSÅ: Salg av nye boliger stuper

LES OGSÅ: Meglerne spår videre boligprisfall