Oslo kommune vil lage boligidyll langs Alnaelva fra Alnabru og sørover. For å få dette til, ber kommunen om at staten bygger en ny togstasjon på Hovedbanen, Breivoll stasjon.
I går fortalte Østlandssendingen om Hovinbyen, det nye store byplangrepet i Oslos kommuneplan, som er ute på høring. Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen vil utvide indre by – den tette byen – fra Kampen og helt inn i Groruddalen med Økern som bysentrum.
– Potensialet er stort, vi regner med kanskje 30 000 boliger og 2,5 millioner kvadratmeter arbeidsplasser, sier Fredriksen.
LES OGSÅ: Vil ha mer blokker i villastrøk
Tognett til lokaltrafikk
Mye av Hovinbyen kan bygges basert på dagens kollektivtilbud og Lørenbanen, der anleggsarbeidet er i gang, men ikke hele. En byutvikling på Breivoll, det vil si langs Alnaelva og Smalvollveien fra gamle Smart Club og sørover mot Bryn, er avhengig av nye baneløsninger.
– I litt lengre perspektiv må vi se på om området som heter Breivoll også trenger en togstasjon eller T-bane for å utvikle den delen av byen, sier Fredriksen.
På lang sikt ser Oslo kommune for seg en ny T-bane fra Økern via Ulven til Breivoll og videre nordover langs bunnen av Groruddalen som en tredje T-banelinje mellom Grorudbanen og Furusetbanen. Men innen overskuelig framtid mener byrådet det er mest realistisk å få staten til å bygge ny stasjon på Hovedbanen mellom Bryn og Alna.
– Vi tror tognettet i Oslo kan utnyttes mye bedre til lokaltrafikk. En ny stasjon på hovedbanen vil gjøre hovedbanen til et enda bedre verktøy for den lokale kollektivtrafikken i Oslo, så her trenger vi et samarbeid med statlige myndigheter, sier Fredriksen.
Artikkelen fortsetter under bildet
Skal gå gjennom stasjonsstrukturen
I 2016 starter Jernbaneverket arbeidet med å gå gjennom hele stasjonsstrukturen på Hovedbanen for å se om banen som åpnet i 1854 treffer dagens marked.
– Vi skal ikke forskuttere hvor, når og om det blir, men det er naturlig å se på stasjonsstrukturen, for den ble laget da hest og kjerre var største konkurrent til toget, sier seksjonssjef Sjur Helseth, som leder utredningsarbeidet for jernbanen på Østlandet.
– Og da kan også en Breivoll stasjon bli aktuelt å vurdere?
– Selvfølgelig, vi ser på hvordan vi kan treffe befolkede områder og store arbeidsplasser, sier Helseth.
LES OGSÅ: Salg av nye boliger stuper
LES OGSÅ: Meglerne spår videre boligprisfall