Hopp til innhold

Kan bli dyrere å kjøre med piggdekk

Piggdekkavgiften i Oslo kan bli skrudd opp. Bystyret ber staten om lov til selv å bestemme størrelsen på gebyret som et ledd i kampen mot dårlig byluft.

Piggdekk

I dag kjører om lag 14 prosent av alle biler i Oslo med piggdekk. Som et virkemiddel for bedre luftkvalitet ønsker bystyret å be staten gi kommunene myndighet til selv å bestemme hvor mye bilistene må betale i avgift for å kjøre med piggdekk.

Foto: Anders Ulvolden / NRK

Marianne Borgen

Sykler er unntatt fra piggdekkgebyret som Marianne Borgen (SV) nå vil øke.

Foto: Olav Juven / NRK

– Biler med piggdekk virvler opp tjue til førti ganger mer slitasjepartikler enn de som kjører piggfritt, konstaterer leder for bystyrets miljø- og samferdselskomité, Marianne Borgen (SV).

– Bruk av piggdekk fører dermed til dårligere og farligere luft, sier Borgen.

Dieselforbudet vedtatt

Bystyret vedtok onsdag kveld handlingsplanen for lokal luftkvalitet, der dieselforbudet på de mest forurensede vinterdagene har fått desidert størst oppmerksomhet.

Som ventet gikk bare Fremskrittspartiet imot.

Carl I. Hagen

Dieselforbudet vil gjøre at kollektivsystemet bryter sammen, mener Carl I. Hagen.

Foto: Olav Juven / NRK

– Dieselforbudet er ren symbolpolitikk som vil gi store praktiske problemer, sa gruppeleder Carl I. Hagen.

– Blant annet mener Ruter at de ikke har kapasitet til å ta imot alle de som nektes å kjøre. Hele kollektivsystemet vil bryte sammen.

– Politiet har heller ikke kapasitet til å håndheve et dieselforbud. Det er komplett umulig å se utenpå en bil om den kjører på diesel eller bensin, sa Hagen.

Ruter sier på sin side at de kan klare å håndtere de som ikke får kjøre på de verste dagene.

– Vi har kapasitet nok, men det vil være svært viktig å få ut god nok informasjon i forkant, slik at vi kan få spredd trafikken utenom rushtidene, sier Øystein Dahl Johansen, pressevakt i Ruter.

Vil bestemme piggdekkgebyret

I tillegg til byrådets opprinnelige liste over virkemidler, har flere tiltak kommet til i løpet av bystyrets behandling av saken.

Ett av disse er å be staten gi kommunene myndighet til selv å bestemme hvor mye bilistene må betale i avgift for å kjøre med piggdekk.

I dag er størrelsen på piggdekkgebyret fastsatt ved en statlig forskrift som alle kommuner må følge slavisk hvis de innfører ordningen. Satsene er som følger:

  • Dagsoblat kr. 30.
  • Månedsoblat kr. 400.
  • Sesongoblat kr. 1 200.
  • Tunge kjøretøy over 3 500 kg betaler dobbel pris.
  • Motorsykler, tilhengere og biler med handikapkort slipper å betale.

I dag kjører om lag 14 prosent av alle biler i Oslo med piggdekk. Partiene på venstresiden mener at piggdekkandelen må ytterligere ned for å komme det helsefarlige svevestøvet til livs. For å få til det mener partiene at piggdekkbruk må straffes hardere økonomisk.

– I tillegg bør Oslo aktivt påvirke nabokommunene, som i dag ikke har piggdekkgebyr, til å innføre dette, sier Marianne Borgen.

I bystyret støttet også byrådspartiene Høyre, Venstre og KrF ønsket om at kommunene skal få fastsette piggdekkavgiften selv. Disse partiene tar imidlertid ikke stilling til om prisen faktisk bør økes.